THE CULTURAL MEMORY IN O VENDEDOR DE PASSADOS, BY JOSÉ EDUARDO AGUALUSA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v6i1.2815

Abstract

This work aims to investigate the presence of cultural memory in the novel O vendedor de passados (2004), of the contemporary writer José Eduardo Agualusa. The narrative of O vendedor de passados is about Félix, a man who forges and sells memories and noble pasts to individuals who make up the new angolan bourgeoisie. However, the conflicts in the novel get deep as the characters realize that there is no longer possible to clearly state wich past really happened and which memories are valid. According to the structural reduction system developed by the literary critic Antonio Candido (1993), a literary work, in its internal character, can acquire a structuring reality based on the external reality of the world, wich allows Agualusa to represent in his narrative an Angola marked by civil war (1975-2002), as well as several distinctly angolan cultural elements that keep protected and alive the memory of this social group. In this way, through mnemonic elements and resources, the author exposes historical conjunctures and the social organization of that Angola. Thus, the analyzes of this work will be subsidized in the thoughts of: Aleida Assman (2011) and Jan Assman (2011), with their contributuions on cultural memory; Antonio Candido (1993) and his system of structural reduction; and, Maurice Halbwachs (1990) with his theory of collective memory.

 

Keywords: O vendedor de passados. Cultural memory. Collective memory

Author Biographies

Laylah Yaphah Coêlho Cruz, Universidade Federal do Piauí

Graduanda em Letras - Português Língua e Literatura Língua Português na Universidade Federal do Piauí (UFPI). É bolsista CNPq de Iniciação Científica e desenvolve pesquisas nas áreas de Literatura Brasileira, Literatura Comparada e Literatura Portuguesa, com ênfase no estudo do espaço ficcional. Atua, também, como tradutora de textos.

Carlos André Pinheiro, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutor em "Literatura comparada" pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2012) e professor da Universidade Federal do Piauí - UFPI, onde atua como docente e pesquisador no Curso de graduação em Letras Vernáculas e no Programa de Pós-Graduação em Letras. André Pinheiro é o criador e coordenador do "Núcleo de pesquisa em literatura contemporânea - NUPLIC" da UFPI, membro pesquisador do grupo "TOPUS - Grupo Interinstitucional de Pesquisa sobre o Espaço, Literatura e Outras Artes" e líder do "Grupo de pesquisa em teorias do espaço ficcional", que está cadastrado no Diretório de Pesquisa do CNPq. Desenvolve estudos na área de "Literaturas de Língua portuguesa" e "Teoria da Literatura", sendo que o foco de suas investigações recai sobre a teoria do espaço e sobre a poesia brasileira contemporânea. Pinheiro tem uma produção científica primordialmente voltada para os seguintes temas: o espaço na poesia, o espaço como redução estrutural, teorias do espaço ficcional e lírica contemporânea. 

Published

2022-07-28

How to Cite

CRUZ, Laylah Yaphah Coêlho; PINHEIRO, Carlos André. THE CULTURAL MEMORY IN O VENDEDOR DE PASSADOS, BY JOSÉ EDUARDO AGUALUSA. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 300–314, 2022. DOI: 10.18817/rlj.v6i1.2815. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2815. Acesso em: 5 dec. 2025.