Literary letterment: an aesthetic experience with teachers of the Porto Velho Municipal network.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v4i1.2058

Abstract

This article aims to present a literary literacy proposal made with teachers from the municipal school system, from the first cycle of elementar school in Porto Velho – RO. Literary literacy is an object of knowledge presented by the Common National Curriculum Base and we realize the difficulty of teachers in implementign a methodology that develops aesthetic and reflective in children. To develop the proposal, we use the following foundations: Rildo Cosson, Hans Jauss, Wolfang Iser, assuming that the aesthetic experience i salso a reflective and humanizing experience and the teacher should be the mediator in the reader/work contact process. We used the basic sequence methodology proposed by Rildo Cosson divided into four moments: motivation, presentation, Reading and interpretation. The work chosen was O voo do Golfinho by author Ondjaki. The practical activities carried out by the participants evidenced the interest of all in broadening their pedagogical practices, in order to promote, through the schooling of literature, the literary literacy of their students.

 

Author Biographies

Larissa Gotti Pissinatti , Universidade Federal de Rondônia-UNIR

Graduação em filosofia pelo Centro Universitário Assunção – UNIFAI (2001). Mestrado em Estudos Literários pela Universidade Federal de Rondônia – UNIR (2016). Professora do quadro efetivo da Universidade Federal de Rondônia. Área de atuação em LIBRAS e Literatura Surda. Membro do grupo de pesquisa Letramento Literário: estudo de narrativas da/na Amazônia.

Maria de Fátima Castro de Oliveira Molina, Universidade Federal de Rondônia-UNIR

Graduação em Letras - Língua Portuguesa e Respectivas Literaturas pela Universidade Federal de Rondônia (1992); Mestrado em Ciências da Linguagem pela Universidade Federal de Rondônia (2008). Doutorado em Letras pela UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Área Literaturas em Língua Portuguesa - Linha de Pesquisa História, Cultura e Literatura (2016). Professora do quadro efetivo da Universidade Federal de Rondônia. Área de atuação em Literatura. Professora permanente do Programa de Mestrado em Estudos Literários/MEL/UNIR. Líder do Grupo de Pesquisa em Letramento Literário: estudo de narrativas da/na Amazônia.

Published

2020-07-06

How to Cite

GOTTI PISSINATTI , L. .; CASTRO DE OLIVEIRA MOLINA, M. de F. . Literary letterment: an aesthetic experience with teachers of the Porto Velho Municipal network. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 281–294, 2020. DOI: 10.18817/rlj.v4i1.2058. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2058. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - TEMÁTICA LIVRE