ORGANIZAÇÃO RETÓRICA DA APRESENTAÇÃO DO PROBLEMA DE ESTUDO DE PROJETOS DE PESQUISA DE HISTÓRIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v4i1.2218

Abstract

Our objective with this research is to analyze the Research Problem Presentation section of History research projects, describing the recurring rhetorical steps used by the genre producers. Our corpus is composed of fifteen research projects submitted and approved in the selection for admission to the Master's degree in History of Brazil at the Federal University of Piauí, in 2014, 2015 and 2016. We mainly rely on the socio-rhetorical approach of genres of Swales (1990), Miller (2009) and Bazerman (2015). The analysis proceeded as follows: initially, we read the research projects in their entirety, so that there was a general understanding of the candidates' ideas, then we proceeded to a more detailed reading of the “study problem presentation” section even though If it were termed in different ways, we finally describe the rhetorical steps most commonly used by candidates for the Master's degree in History. The results of the analyzes showed us that the writers usually present, in the presentation section, besides the research theme, the objectives of the study, its questions and historical accounts. This research intends to contribute to the academic community, as it will be able to show future candidates for the Masters in History, which are the rhetorical steps most used in the composition of the research project, specifically in the “presentation of the research problem” section.

Author Biographies

Jancen Sérgio Lima de Oliveira, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Mestrando em Letras, área de concentração Estudos da Linguagem, pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Piauí (PPGEL/UFPI). Graduado em Letras - Língua Portuguesa, pela Universidade Federal do Piauí - UFPI. Foi bolsista de Iniciação Científica Voluntária (ICV/UFPI) e Residência Pedagógica (RP/UFPI). É membro do Núcleo de Pesquisa em Texto, Gênero e Discurso - Cataphora (UFPI). 

Francisco Alves Filho, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Professor doutor associado da Universidade Federal do Piauí – UFPI. Coordena o Núcleo de Pesquisa CATAPHORA, através do qual coordena uma pesquisa, com financiamento do CNPQ, sobre letramento acadêmico com foco na escrita de projetos de pesquisa. É membro do comitê de Assessoramento Técnico-Científico do PIBIC/UFPI e do comitê de Pós-Graduação (UFPI). Atualmente, coordena o Programa de Pós-Graduação em Letras da UFPI (mestrado e doutorado).

Published

2020-07-06

How to Cite

LIMA DE OLIVEIRA, J. S.; ALVES FILHO, F. ORGANIZAÇÃO RETÓRICA DA APRESENTAÇÃO DO PROBLEMA DE ESTUDO DE PROJETOS DE PESQUISA DE HISTÓRIA. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 370–389, 2020. DOI: 10.18817/rlj.v4i1.2218. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2218. Acesso em: 22 jan. 2025.

Issue

Section

Artigos - TEMÁTICA LIVRE