THE MARKS OF THE PAST IN CASCAS, BY DIDI-HUBERMAN, AND IN O QUE OS CEGOS ESTÃO SONHANDO?, BY NOEMI JAFFE

Authors

  • Gong Li Cheng Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v5i01.2579

Abstract

In this paper, we propose a comparative reading between the work Cascas (2013), by the French philosopher Georges Didi-Huberman and O que os cegos estão sonhado? (2012), by the Brazilian writer Noemi Jaffe. Both works are written after a trip to Auschwitz and focus on both ethical and political as well as aesthetic appreciation of the marks, traces and testimonies of the past. They constitute themselves, thus, as writings between a historical research and a literary project. To do so, we rely on reflections on memory in Paul Ricoeur, Walter Benjamin and Jeanne Marie Gagnebin.

Keywords: Didi-Huberman. Noemi Jaffe. Auschwitz. Memory.

Author Biography

Gong Li Cheng, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduada em Licenciatura em Letras - Português, Espanhol e suas Literaturas pela UEMS. Atualmente, é mestranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) - Unidade de Campo Grande. Tem como proposta de dissertação: Travessia dos umbrais da memória em Conhecimento do inferno, de António Lobo Antunes. Tem interesse em Literatura Brasileira, Literatura Portuguesa, Literatura de Testemunho e nos temas: memória e temporalidade. 

Published

2021-07-30

How to Cite

CHENG, G. L. THE MARKS OF THE PAST IN CASCAS, BY DIDI-HUBERMAN, AND IN O QUE OS CEGOS ESTÃO SONHANDO?, BY NOEMI JAFFE. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 5, n. 01, p. 153–166, 2021. DOI: 10.18817/rlj.v5i01.2579. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2579. Acesso em: 3 jul. 2024.