ECHOES OF FREIREAN CRITICAL PEDAGOGY IN THE PERSPECTIVES OF CRITICAL ENGLISH LANGUAGE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v5i2.2671

Abstract

This paper problematizes the concepts of dialogue, collaboration and empowerment presented in the critical pedagogy spread by Freire in the 1970’s – and points out other possibilities of acting critically. It is a bibliographic research (LIMA; MIOTO, 2007) and draws on the theoretical assumptions mobilized in the first author’s master’s thesis (AUTOR1, 2017), revisited in the light of our current scenario. The text is organized as follows: we start the conversation by presenting some limitations in the concepts of dialogue, collaboration and empowerment defended by the critical pedagogy. Next, we revisit these concepts based on the theoretical discussions presented by Ellsworth (1989), Urzêda-Freitas (2012) and Contreras (2012). We then bring different critical perspectives (critical pedagogy, critical language teaching and critical literacy) as possibilities for acting in critical language education in English. Finally, we make some transitory considerations regarding the multiplicity of theorizations about the critical perspectives within the scope of Critical Applied Linguistics (CLA).

Author Biographies

Ricardo Regis de Almeida, UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

Doutorando em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (UFG), mestre em Educação, Linguagem e Tecnologias pela Universidade Estadual de Goiás (2017) e licenciado em Letras - Português/Inglês e suas respectivas Literaturas (2014) pela mesma instituição. Membro do grupo de pesquisa Transição. Interessa-se pelas áreas de formação de professores de línguas, educação linguística crítica, linguística aplicada crítica e decolonialidade. Atualmente, ocupa o cargo de professor de língua inglesa na Escola Interamérica.

Barbra Sabota, Universidade Estadual de Goiás

Doutora em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás, com estágio de pós-doutoramento pelo Programa de Pós Graduação em Linguística Aplicada da UnB. Docente do curso de Letras Português e Inglês e do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT) da Universidade Estadual de Goiás (Unidade de Anápolis - Ciências Socioeconômicas e Humanas - UnUCSEH/UEG). 

Published

2021-12-22

How to Cite

REGIS DE ALMEIDA, R.; SABOTA, B. . ECHOES OF FREIREAN CRITICAL PEDAGOGY IN THE PERSPECTIVES OF CRITICAL ENGLISH LANGUAGE EDUCATION . JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 25–44, 2021. DOI: 10.18817/rlj.v5i2.2671. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2671. Acesso em: 22 jul. 2024.