THE PORTRAIT OF WOMEN ENGLISH LANGUAGE TEACHER: FOR A DECOLONIAL READING OF MOTION PICTURE

Authors

  • Ana Paula Domingos Baladeli Universidade Federal de Jataí https://orcid.org/0000-0001-8508-0350
  • Rinaldo Vitor da Costa Universidade Federal da Integração Latino-Americana

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v5i2.2680

Abstract

The motion picture represents a technique, industry, art, but also is a discourse, and as such, disseminate cultural and ideological values those sho produce it (DALTON, 2010; CANN, 2015). Discourse as social practice (FAIRCLOUGH, 2001) and Critical Pedagogy are the background to discussion about white teacher teaching in peripheral schools in motion pictures, Dangerous Mind (1995) and Freedom Writers (2007). The aim of this study is to discuss based on the portrait of women English language tearcher in motion picture the ideals colonialist education. The outcomes indicate the non-neutrality of cinematic discourse in sense of perpetuating stereotypes of white savior teachers, who act at the height of compassion, they lead black and latin students from periphery on the path of knowledge and redemption.

Author Biographies

Ana Paula Domingos Baladeli, Universidade Federal de Jataí

Licenciada em Letras Português e Inglês (2004), Mestre em Educação (2009), Mestre em Letras (2012), Doutora em Letras (2015). Tem experiência docente na educação básica com as disciplinas de Língua Portuguesa e Língua Inglesa e, no ensino superior nos cursos de Pedagogia e Letras. Tem desenvolvido pesquisas básicas e empíricas na área de Educação e Linguística Aplicada com foco na formação de professores. O principal tema das pesquisas e projetos é a formação do professor a partir das contribuições da Teoria dos Multiletramentos. Líder do Grupo de Estudos Laboratório dos Multiletramentos, Cibercultura e Educação - LAMCE. Tem publicado sobre tecnologias digitais e multiletramentos na educação, discursos sobre a profissão professor, identidades docentes, imaginários da docência no discurso cinematográfico, a escrita acadêmica na formação inicial de professores. 

Rinaldo Vitor da Costa, Universidade Federal da Integração Latino-Americana

Doutor em Linguística Aplicada. Professor de línguas adicionais na Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA, PR.

Published

2021-12-22

How to Cite

BALADELI, A. P. D.; COSTA, R. V. da. THE PORTRAIT OF WOMEN ENGLISH LANGUAGE TEACHER: FOR A DECOLONIAL READING OF MOTION PICTURE. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 45–61, 2021. DOI: 10.18817/rlj.v5i2.2680. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2680. Acesso em: 22 jul. 2024.