OS ESTRANGEIROS (2012), BY MARCONI LEAL: THE FORMATION OF THE CONSCIOUS LITERARY READER - BETWEEN HISTORY AND LITERATURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v6i1.2814

Abstract

Abstract:The formation of the literary reader is a subject much debated over the last years by academies and educational institutions. In view of this, we seek, in this text, to present some reading possibility based on a hybrid narrative of history and children's/juvenile fiction, which we conceive as critical/mediating, since the literary text, which we present here, aims to approach the hegemonic official history of fiction and promote some reflections on the past - in this case, the insertion of the Jesuits and the process of catechization of indigenous peoples in the colonization period of Brazil. For this, we anchor ourselves, as a theoretical basis, in the path of Brazilian children's/juvenile literature presented by Coelho (2010), as well as in the theory about the contemporary historical novel of mediation, proposed by Fleck (2017), among other theoretical assumptions. Also, as some reading and analysis proposal, we chose to approach the work Os estrangeiros (2012), by Marconi Leal, which, we understand, is a critical/mediating narrative capable of resignifying the past. As a result of this reflection, we found that the hybrid literature of history and fiction for children and teenagers is a viable possibility for the formation of conscious readers, because by comparing fictional texts to historical ones, the reader is able to establish relationships between these discourses and reflect on the scriptural intention of each of them, thus promoting a more conscious look at the past.

Author Biographies

Fernanda Sacomori Candido Pedro, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Mestra em Letras pelo Mestrado profissional em Letras (Profletras), pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste. Doutoranda em Letras pela Universidade do Oeste do Paraná – Unioeste (2020-2024). Integrante do Grupo de Pesquisa “Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção – vias para a descolonização”.

Gilmei Francisco Fleck, UNIOESTE

Pós-doutor em Literatura Comparada e Tradução, pela Universidade de Vigo-UVigo-Espanha, com Bolsa da CAPES. Professor de Literaturas Hispânicas e Cultura Hispânica na graduação em Letras da Unioeste, campus de Cascavel-PR. Líder do Grupo de Pesquisa “Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção – vias para a descolonização”.

Vilson Pruzak dos Santos, UNIOESTE

Mestre em Letras pelo Mestrado profissional em Letras (Profletras) pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste. Doutorando em Letras pela Universidade do Oeste do Paraná – Unioeste (2020-2024). Integrante do Grupo de Pesquisa “Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção – vias para a descolonização”.

Published

2022-07-28

How to Cite

SACOMORI CANDIDO PEDRO, F.; FRANCISCO FLECK, G.; PRUZAK DOS SANTOS, V. OS ESTRANGEIROS (2012), BY MARCONI LEAL: THE FORMATION OF THE CONSCIOUS LITERARY READER - BETWEEN HISTORY AND LITERATURE. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 666–681, 2022. DOI: 10.18817/rlj.v6i1.2814. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2814. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - TEMÁTICA LIVRE