EMICIDA AND MCK BETWEEN RIMA AND THE FIGHT: A READING OF RAP IN ANGOLA AND BRAZIL

Authors

  • Elivelton dos Santos Melo Melo Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Silvana Carvalho da Fonseca Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v6i3.2985

Abstract

This text analyzes the aesthetic productions Rap Crespo, by the Angolan rapper MCK, and Ismália, by the Brazilian rapper Emicida. The aim is to discuss the approximations, differences and dialogues in the artistic productions of Angolan and Brazilian rappers from a critical and decolonial perspective, articulating historical experience and aesthetic experience. Separated by the Atlantic Ocean, Angola and Brazil are made up of different cultures and ways of life, but maintain a historical and linguistic proximity; both countries were colonized by the Portuguese, who imposed an imaginary, a language and forced these populations to undergo a violent process of enslavement and forced dispersion. Therefore, these multiple realities that cross the post-colonial context carry slavocratic and colonial heritages, so the artists/activists of these two spaces maintain interconnections in the search for the reconstruction of imaginaries linked to black populations from narratives and artistic practices that produce a new looking at black experiences in the world against the violence that dehumanizes black bodies. Thus, supported by Angolan and Brazilian artistic production, we seek to think about the mobilization of “other texts” in Brazilian education, based on laws such as 10.639/03 and 11.645/08 that make the teaching of ethnic and racial relations mandatory in national education, thus leading to possible paths of anti-racist struggle through decolonial education.

Keywords: Rap, decoloniality, Angola, Brazil

Author Biography

Silvana Carvalho da Fonseca, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutora em Teorias e Críticas da Literatura e Cultura, com ênfase em estudos comparados entre Brasil, Angola e Portugal pela Universidade Federal da Bahia (2019). Mestre em Teoria da Literatura pela Universidade Federal de Pernambuco (2014). É professora de Culturas e Literaturas africanas de língua portuguesa da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Coordena o programa de extensão PoÉticas Periféricas e Produções de Vida no Recôncavo da Bahia" na UFRB e a coleção DasPretas, pela editora Segundo Selo, que tem como foco a publicação de mulheres negras no Brasil. Atua como pesquisadora nos grupos de pesquisa “Territorialidade, Patrimônio de Violência no Recôncavo da Bahia” (UFRB), e “Rasuras: Letramentos de Reexistência na diáspora negra” (UFBA). Desenvolve pesquisa voltada para Expressões Periféricas em língua portuguesa, Literaturas Africanas de língua portuguesa, a partir das relações entre experiência histórica e experiência estética, com foco principal em inscrições de gênero, raça e classe.

Published

2022-10-13 — Updated on 2022-10-28

Versions

How to Cite

MELO, E. dos S. M.; CARVALHO DA FONSECA, S. . EMICIDA AND MCK BETWEEN RIMA AND THE FIGHT: A READING OF RAP IN ANGOLA AND BRAZIL. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 66–86, 2022. DOI: 10.18817/rlj.v6i3.2985. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2985. Acesso em: 3 jul. 2024.