OFICINAS DE POESIA EM RIO GRANDE: O FAZER POÉTICO COMO APRENDIZADO

Authors

  • Cláudia Beatriz Pio Borges Universidade Federal do Rio Grande
  • Rosane Maria Cardoso Universidade Federal do Rio Grande/FURG -Instituto de Letras e Artes/IL

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v6i3.2987

Abstract

The present work intends to present the poetry workshops held by the author in Rio Grande (RS). The objective is to report the learning experience during its preparation, presentation and realization, from a project that emerged in the academic environment and was presented to the community, in a community-academy movement. (PRZYBYLSKI, 2018). Furthermore, we want to reflect on the ideas that led to the realization of the action, its planning, as well as the learning with the participants' narrative and the return of the poetry created in the workshops through the publication of the poems on a website, understanding them as writers, as urban-digital narrators. (PRZYBYLSKI, 2018). In this sense, the importance of decolonial studies will be highlighted, from Santos (2009), 2004), Quijano (2005), among others and others that prove the need to have a more accurate and critical look at our production and our peripheral poets.

Author Biography

Rosane Maria Cardoso, Universidade Federal do Rio Grande/FURG -Instituto de Letras e Artes/IL

Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2002), com pós-doutorado pela Universidade de Granada/Espanha. Atualmente, é professora-visitante da Universidade Federal do Rio Grande/FURG e professora-colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Letras da UNISC. Como pesquisadora, trabalha com os temas: Memória e violência na narrativa latino-americana contemporânea e com literatura infantil e juvenil em língua espanhola.

Published

2022-10-13

How to Cite

PIO BORGES, C. B.; MARIA CARDOSO, R. . OFICINAS DE POESIA EM RIO GRANDE: O FAZER POÉTICO COMO APRENDIZADO. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 37–50, 2022. DOI: 10.18817/rlj.v6i3.2987. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2987. Acesso em: 22 jul. 2024.