POPULAR KNOWLEDGE IN THE ORAL NARRATIVES: LINGUISTIC MARKS AND SYMBOLS OF RESISTANCE OF THE QUILOMBOLA COMMUNITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v6i2.3003

Abstract

ABSTRACT

Considering that oral narratives are linguistic marks of resistance of the quilombola communities and are part of fiction and history as discourses of human constructs by the analysis of the vestiges of the past in the present, constituting a linguistic vision to be highlighted through variation, this paper discusses aspects of language variation in oral narratives, questioning the constitution of quilombola identity and their place of speech as a symbol of resistance, represented by a linearity of oral stories. In order to analyze the linguistic variation, as an expression of the struggle of the Africans who were subjected to various types of services, punishments and oppression; the oral narratives are currently told in the remnant communities and still keep alive in the memory the resistance of enslaved people. For this we use a bibliographical research with theoretical basis of some authors such as Acácio Santos and Sérgio Norte (2017); Renato Mendonça (2012); Walter Benjamim (1994). Through this research it was possible to observe how the African language influenced the structure of Portuguese, besides being a symbol of representativeness and resistance of Africans.

Keywords: history; oral narratives; linguistic variation; resistance.

Author Biographies

Elane da Silva Plácido, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutoranda em Letras pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), Mestra em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN, Graduada em Letras pela Faculdade de Educação São
Francisco - FAESF (2009),Graduada em Administração Pública pela Universidade Estadual do Maranhão -UEMA (2014), Especialização em Metodologia do Ensino Fundamental e Médio em Língua Portuguesa com ênfase em Gramática e Literatura pela Faculdade Pan Americana (2009), Especialização em Docência do Ensino Superior pela Faculdade Latino Americana de Educação - FLATED (2011), Especialização Em MBA em Gestão Escolar pela Faculdade de Economia e Finanças IBMEC (2014). Foi professora substituta do Departamento de Letras Vernáculas da Universidade Estadual do Maranhão , do Programa Darcy Ribeiro - (UEMA);Faculdade de Educação São Francisco - FAESF e da Faculdade de Educação Memorial Adelaide Franco - FEMAF. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, Inglesa e Respectivas Literaturas; Morfossintaxe em Latim; Linguística e
Práticas Pedagógicas; Literatura Africana de Língua Portuguesa e Literatura Negro-brasileira;TCC I e II. Possui experiência em EaD como tutora e supervisora.

Andreza De Souza Silva, UEMA

Graduada em Letras pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) (2022), Graduanda em Docência para Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ)curso de extensão em English Course( inglês básico I) pela UEMAnet. Curso de de Formação Inicial e Continuada (FIC) de Editor de Vídeo na modalidade à distância realizado no Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA). Curso de Inglês - Módulo 1 e Modulo 2, realizado no Instituto Federal Sul-rio-grandense Campus avançado Novo Hamburgo ( IFSul). Palestrante na I Semana de Minicursos Acadêmicos: linguística, gramática e política educacional brasileira, orientada pelo docente substituto da instituição Wadames Richelly de Jesus Santos. Participante no evento Workshop 20 anos EaD Uema Diminuindo Distâncias e Construindo História; onde foi exposto para a comunidade interna e
externa acadêmica a relevância das poesias e canções de João do Vale, este foi um grande poeta local da cidade Pedreiras. Atualmente docente na instituição Escola de Reforço Educar situada na cidade de Pedreiras - MA. Atuou como professora de Língua Portuguesa no Programa Governamental Mais Educação na cidade de Trizidela do vale - MA.

Published

2022-12-29

How to Cite

DA SILVA PLÁCIDO, E.; DE SOUZA SILVA, A. POPULAR KNOWLEDGE IN THE ORAL NARRATIVES: LINGUISTIC MARKS AND SYMBOLS OF RESISTANCE OF THE QUILOMBOLA COMMUNITIES. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 73–86, 2022. DOI: 10.18817/rlj.v6i2.3003. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3003. Acesso em: 3 jul. 2024.