THE RURAL CONTEXT IN OFFICIAL DOCUMENTS AND IN PORTUGUESE CLASSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v6i2.3108

Abstract

Abstract: This article presents the results of a research which had by search’s object the reading and written practices in rural context. As matter of fact, this investigation had double analysis objects: the guiding documents of Portuguese language teaching (BNCC and the curriculum document of maranhense territory) and the reading an writing practices of rural communities students. Due to the COVID 19 pandemic, the observation about reading and writing practices focused attention on material analysis produced by teachers from rural schools shared to the students from these communities since the pandemic beginning. This investigation tried to answer one of the collective project questions, which be: How do the specificities of rural context intervene in reading and writing practices? This is a documentary and qualitative research inserted in the collective project Local Knowledges in the Rural Context: reading and writing teaching financed by FAPEMA (Universal 01299/18). It’s important to emphasize that the relevance of this investigation is due to its double look at the same research object: school reading and writing practices in rural contexts and how local knowledge is incorporated into official documents. As theoretical referential, we based ourselves in Barzotto (2016), Roger Chartier (2004 e 1988), Geraldi (2004), Orlandi (1983), Marcuschi (1985), Foucault (1970), among others authors.

 

Keywords: Reading; Writing, Local Knowledges; Official Documents; Rural Contexts.

Author Biographies

Hillana Layra Corrêa de Abreu , UFMA

Graduada em Letras pela Universidade Federal do Maranhão. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística. Fez parte do Grupo de Pesquisa, Ensino, Leitura e Escrita de 2020 a 2022 (GPELE/UFMA); foi Pesquisadora Bolsista (PIBIC/UFMA/FAPEMA) de setembro de 2020 a agosto de 2021.

Mariana Aparecida de Oliveira Ribeiro, UFMA

Professora Adjunta do curso de Letras e do Mestrado Acadêmico em Letras da Universidade Federal do Maranhão, Centro de Ciências de Bacabal. Formada em Letras, Português/Latim pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). É doutora e mestre em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), na linha de pesquisa: Linguagem e Educação. É coordenadora do Grupo de Pesquisa Ensino, Leitura e Escrita (GPELE) e do projeto de pesquisa: A produção científica de pesquisadoras maranhenses: uma análise de artigos de diferentes áreas de conhecimento, financiado pela FAPEMA. Tem experiência em Metodologia de Ensino de Língua Portuguesa, Estágio, Produção de Texto e Metodologia científica. É vice coordenadora e docente permanente do Mestrado Acadêmico em Letras do Programa de Pós Graduação em Letras (PPGLB) e professora colaboradora do Mestrado Profissional em Letras da Universidade Federal do Sul e Sudoeste do Pará (UNIFESSPA) - campus de Marabá.

Published

2022-12-29

How to Cite

CORRÊA DE ABREU , H. L. .; DE OLIVEIRA RIBEIRO, M. A. . THE RURAL CONTEXT IN OFFICIAL DOCUMENTS AND IN PORTUGUESE CLASSES. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 260–276, 2022. DOI: 10.18817/rlj.v6i2.3108. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3108. Acesso em: 20 dec. 2024.