NARRATIVE REVIEW ON LITERATURE IN CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Isabel Mendes Gonçalves Governo do Estado do Amapá

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v7i1.3140

Abstract

Children's literature influences the child's formation by developing skills for social interaction, since children's books stimulate the imagination, transmit values ​​such as tolerance, acceptance and inclusion. From this perspective, a bibliographic survey was carried out between August and September 2022, using the Google Scholar platform. The keywords used in the research were: Children's Literature, Children's Education and 2022. 18 articles were found, but of these we selected 8 articles, which address the subject under review. A synthesis map was created to better outline the theoretical bases that support the studies, the methodologies used, the results achieved. As a result, it was found that the surveyed studies indicate that the most reported theoretical bases are the importance of children's literature for the development and inclusion of children in Early Childhood Education. That among the biggest challenges was the lack of encouragement from the family in the child's first contact with the world of literature, lack of inclusive children's books and lack of pedagogical planning for the insertion of literature in schools. This review made it possible to verify that there is a need to renew pedagogical practices that meet the needs of children, valuing their prior knowledge and renewing perspectives through storytelling.

Author Biography

Isabel Mendes Gonçalves, Governo do Estado do Amapá

Possui graduação em LETRAS pela Universidade do Estado do Amapá (2012), graduação em Enfermagem pela Universidade Federal do Amapá (2012) e MESTRADO em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Amapá (2014). Especialização em LINGUAGENS, SUAS TECNOLOGIAS E O MUNDO DO TRABALHO pela Universidade Federal do Piauí (2023), Especialização em EDUCAÇÃO INFANTIL pela Faculdade IBRA (2023), Especialização em DOCÊNCIA DO ENSINO SUPERIOR pela faculdade de Tecnologia do Amapá (2013), especialização em DOCÊNCIA PARA A EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA pelo Instituto Federal do Amapá (2022), especialização em PSICOPEDAGOGIA pela Faculdade IBRA de Brasília (2022) e especialização em EDUCAÇÃO ESPECIAL E INCLUSIVA pela Faculdade IBRA de Brasília (2022). Atualmente é FORMADORA da EDUCAÇÃO INFANTIL do município de Macapá do PROGRAMA CRIANÇA ALFABETIZADA - PCA. PESQUISADORA do GRUPO DE PESQUISA Recepção da Literatura Infanto-Juvenil e práticas Sociais de Letramento Literário (UFRR). Atuou como Instrutora de Ensino Técnico no SENAC, Tutora EAD da UNIFAP e Professora - classe C do Governo do Estado do Amapá com ênfase em Língua Inglesa no Ensino Fundamental II, Ensino Médio Regular e na modalidade Educação de Jovens e Adultos.

Published

2023-07-31

How to Cite

MENDES GONÇALVES, I. NARRATIVE REVIEW ON LITERATURE IN CHILDHOOD EDUCATION. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 229–246, 2023. DOI: 10.18817/rlj.v7i1.3140. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3140. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos - TEMÁTICA LIVRE