LINGUISTIC EDUCATION AND CRITICAL INTERCULTURALITY: (trans)formations in the praxis of the pre-service English language teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v7i1.3204

Abstract

Studies in the field of Linguistics, such as Makoni and Pennycook's (2007), have argued for (dis)inventions in language teaching and other components of language studies. As teacher educators, we understand that inventions are social constructions and that they are only consolidated through (shared) beliefs and truths. In this sense, we present, in this article, a discussion about (trans)formations provided during didactic experiences with undergraduate students of a Language/English course in a public university based in the state of Maranhão. In particular, we elected interculturality as a recurrent invention in the field of language education and sought to promote the exercise of suspicion (MONTE MÓR, 2017) about how the notion of interculturality has been invented in this field and what could be alternative ways of (de)invention. In this exercise, we noticed signs of a functional intercultural bias (WALSH, 2009) the interactions of students in a virtual forum postings about the hegemony of the English Language. The data generated in the research show critical interculturality as an alternative of (dis)invention in the field of language education, fostering teaching/learning perspectives based on decolonial and sulead epistemological bases.

Author Biographies

Ana Patricia Sá Martins, Universidade Estadual do Maranhão

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos -UNISINOS/RS (2020).Graduada em Letras Licenciatura Plena em Espanhol, pela Universidade Federal do Maranhão (2008) e em História Licenciatura, pela Universidade Estadual do Maranhão (2009). Possui Especialização em Língua Portuguesa, pela UEMA e Mestrado em Educação pela UFMA (2011). Atua como Professora Adjunta no Departamento de Letras da Universidade Estadual do Maranhão. É Professora Permanente no Mestrado Profissional em Educação (PPGE/UEMA) e no Mestrado Acadêmico em Letras (PPGLE/UEMA). É Pesquisadora Associada na Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e na Associação Brasileira de Linguística Aplicada (ALAB). Coordena pesquisas na graduação e na pós-graduação, dedicando-se, principalmente, aos temas: Formação inicial e continuada de professores; Interculturalidade e Decolonialidade na formação docente; e Multiletramentos e Tecnologias digitais no ensino. É líder do grupo de pesquisa Multiletramentos no Ensino de Línguas (MELP), registrado no Diretório do CNPq.

Ilza Leia Ramos Arouche, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão.

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual do Maranhão (1994), mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Pará (2000), mestrado em Lingüística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2015) e doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2020). Atualmente é professor adjunto I da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: língua inglesa, ensino-aprendizagem, letramentos críticos, Multiletramentos e Formação de Professores . 

Published

2023-07-31

How to Cite

SÁ MARTINS, A. P.; RAMOS AROUCHE, I. L. LINGUISTIC EDUCATION AND CRITICAL INTERCULTURALITY: (trans)formations in the praxis of the pre-service English language teacher. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 70–88, 2023. DOI: 10.18817/rlj.v7i1.3204. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3204. Acesso em: 22 jul. 2024.