CULTURAL AFFILIATION AND MOTIVATION: A GLANCE AT THE FOREIGN LANGUAGES LEARNING BY VOLUNTEER TRANSLATORS ON RAKUTEN VIKI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v7i1.3209

Abstract

The process that involves learning a foreign language is much more complex than we think and involves several factors that can facilitate or hinder the learners' journey. Bearing this in mind, the present work aims to take a look at two of the factors that are directly involved in the intricate linguistic development in foreign languages: cultural affiliation and motivation. To do so, we will use experience reports from language learners who are active in a community of volunteer translators called Viki. The main purpose is to investigate how cultural affiliation and volunteering can help or contribute to their motivation in the process of learning foreign languages. The results show that the participants feel motivated by intrinsic and extrinsic factors to learn a language.

Author Biographies

Márcia Aparecida Silva, Universidade Estadual de Goiás

Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia e Mestre em Estudos Linguísticos pela mesma instituição, com estágio de pesquisa como “visiting student” na Universidade de Alberta, Canadá. Graduada em Letras português e inglês pela Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas de Goiatuba. Atualmente, é professora na Universidade Estadual de Goiás, no curso de Letras, e coordenadora do Grupo de Estudos em Linguística Aplicada e Ensino-avaliação-Aprendizagem de Línguas onde desenvolve pesquisas na área de tecnologias digitais e avaliação da aprendizagem.

Izidio Dias de Carvalho Junior, Universidade Estadual de Goiás

Graduado em Letras - Português/Inglês (2019) pela Universidade Estadual de Goiás - Unidade Universitária de Iporá e Pós-Graduado em Letramento, Produção de Sentidos e Escrita (2022) pela mesma instituição. Enquanto bolsista de Iniciação Científica, desenvolveu pesquisas sobre: tecnologias digitais e o ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras. Atua como professor de Língua Inglesa na Oaktree English School desde 2018 e também atuou como monitor/professor voluntário de Língua Inglesa nos níveis básicos I, II e III (2017-2 / 2019-1) no Centro de Idiomas da UEG de Iporá. Tem interesse na área de Linguística Aplicada, tendo como foco de pesquisa: ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras; aquisição de segunda língua; motivação; bilinguismo e poliglotismo; interculturalidade e aspectos culturais. Atualmente é membro do Núcleo de Estudos em Linguística Aplicada Crítica (NELAC).

Published

2023-07-31

How to Cite

SILVA, M. A.; CARVALHO JUNIOR, I. D. de. CULTURAL AFFILIATION AND MOTIVATION: A GLANCE AT THE FOREIGN LANGUAGES LEARNING BY VOLUNTEER TRANSLATORS ON RAKUTEN VIKI. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 110–130, 2023. DOI: 10.18817/rlj.v7i1.3209. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3209. Acesso em: 22 jul. 2024.