DIGITAL LITERACY AND THE IMPERATIVES OF TDIC INTEGRATION IN THE LEARNING CONDITIONS OF STUDENTS OF UEMA'S COURSES OF LETTERS DURING REMOTE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v7i1.3210

Abstract

The research aims to investigate what are the teaching-learning conditions of students of Literature courses, in view of the need to recognize the imperatives raised by digital literacies to effect the integration of digital information and communication technologies - TDIC in the learning process. An exploratory bibliographic research was carried out on theoretical-methodological concepts in Applied Linguistics studies on literacy, technology and teacher training, in particular Selwyn (2011); Dudeney, Hockly and Pegrum (2016); Moran, Masetto and Behrens (2015), based on the notions of internal, external and cooperation imperatives needed in the process of incorporating digital technologies in education. The data collection was carried out using a questionnaire with questions that evaluated the variables related to the imperatives needed to carry out an effective TDIC integration in the teaching-learning process. The results resulting from the analyzes point to the identification that, when a difficulty is established in the students' learning processes, the difficulties are characterized in pedagogical practices that do not bring a cooperative environment to the learning activities, that is, there is no recognition of the imperative of cooperation. When this imperative is recognized in learning activities, students assess the activities as significant for their learning due to the interactive environment they provide. 

Keywords: Digital Literacies; Imperatives; Learning.

Author Biographies

Fabíola de Jesus Soares Santana, Universidade Estadual do Maranhão

Doutora em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestra em Letras pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Especialista em Leitura e formação de leitores pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Graduada em Licenciatura Plena em Letras pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professora da Universidade Estadual do Maranhão, atuando também nos Programas de Pós-Graduação em Letras e em Educação. Tem experiência na área de Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino, leitura, gêneros textuais, língua. Desenvolve um projeto pesquisa em Interações Acadêmicas e Gêneros Escritos: Proposta de Ensino de Língua com Fins Específicos. É membro de dois grupos de pesquisa vinculados a Universidade Estadual do Maranhão, Grupo de Estudos e Pesquisa em Tecnologias Educacionais, Neurociência e Afetividade e Grupo de Estudo sobre Gestão e Avaliação da Educação (GESTA)

Walisson Paz Cavalcante, UEMA

Graduando em Letras - Língua Portuguesa e suas respectivas literaturas, pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica-PIBIC/UEMA no ciclo de 2020-2021 cota UEMA e no ciclo de 2021-2022 cota FAPEMA. Entre Agosto de 2018 e Janeiro de 2020, foi Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID).

Published

2023-07-31 — Updated on 2023-07-31

How to Cite

DE JESUS SOARES SANTANA, F.; PAZ CAVALCANTE, W. DIGITAL LITERACY AND THE IMPERATIVES OF TDIC INTEGRATION IN THE LEARNING CONDITIONS OF STUDENTS OF UEMA’S COURSES OF LETTERS DURING REMOTE EDUCATION. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 131–148, 2023. DOI: 10.18817/rlj.v7i1.3210. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3210. Acesso em: 11 may. 2024.