AUTHENTIC MATERIALS AND ENGLISH LANGUAGE TEACHING: CONCEPTS AND DEVELOPMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v7i1.3233

Abstract

Abstract: This study aims to select and analyze some concepts about authentic materials and authenticity in scientific articles related to teaching English as a foreign language (EFL). All articles were obtained through a Systematic Literature Review (SLR) on the Periódicos Capes and Scielo platforms, detailing how they were chosen. The keywords used during the research were: “materiais autênticos”; “materiais autênticos e ensino de inglês”; “authentic materials”; “authentic materials or self-learning in English” and “authentic materials and English”. After applying filters, seven articles were selected to be used as the basis of this study. The concepts and definitions differ in two main approaches: authenticity as a characteristic of the materials and authenticity as a learning process. After the discussions on the subject, a possible concept is proposed to corroborate the reflections on authentic materials and authenticity in English teaching, since the importance of these is understood when considering an intercultural teaching of a foreign language.

Keywords: authentic materials; authenticity; EFL; SLR.

Author Biographies

Marcos Gabriel Cardoso Silva, Universidade Federal do Pará

Graduando em Letras – Língua Inglesa na Faculdade de Línguas Estrangeiras (FALEST), da Universidade Federal do Pará (UFPA) – Campus Bragança. Bolsista de Iniciação Científica no projeto de Pesquisa Materiais Autênticos e Cultura Pop: ensino de língua inglesa com foco na interculturalidade.

Rafael De Souza Timmermann, Instituição Universidade Federal do Pará

Possui graduação em Letras - Português/Inglês e suas respectivas literaturas pela Universidade de Cruz Alta (2009), Especialização em Ensino e aprendizagem de Língua Inglesa (2019) e Mestrado em Letras (2014), pela Universidade de Passo Fundo/UPF. É Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Letras pela Universidade de Passo Fundo/UPF (2019), com ênfase nas áreas de Enunciação e Ensino de Língua Estrangeira. Atuou como docente substituto e pesquisador na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), onde trabalhou com Inglês para fins específicos, comunicação e produção textual acadêmica. Além de suas funções de ensino, foi coordenador adjunto do Núcleo de Ensino de Línguas da Universidade (NELI), no qual coordenou alguns projetos de extensão relacionados ao ensino e aprendizagem de inglês.

Published

2023-07-31

How to Cite

CARDOSO SILVA, M. G.; DE SOUZA TIMMERMANN, R. AUTHENTIC MATERIALS AND ENGLISH LANGUAGE TEACHING: CONCEPTS AND DEVELOPMENTS. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 314–331, 2023. DOI: 10.18817/rlj.v7i1.3233. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3233. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - TEMÁTICA LIVRE