LITERARY READING PRACTICES IN TRAINING: EXPERIENCES AND REFLECTIONS IN LIGHT OF THE BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v7i1.3234

Abstract

Abstract: This study, developed from a qualitative research of bibliographic and field nature, at an extensionist pace, aims to understand how teachers and/or future teachers of Portuguese language and Pedagogy reflect on their literary literacy processes for a responsive performance in basic education, as trainers of readers of the literary text, in accordance with the guidelines of the BNCC. As a theoretical approach we have the studies of Cosson (2021), Street (2014), Zappone (2008), Soares (2012), Sousa (2020); Rojo (2009); Kleiman (2007), among others who contributed to the understanding of relevant concepts such as literacies and literary literacy for the production of study workshops on the guidelines of the Common National Curricular Base - BNCC (BRASIL, 2017: 2018) for literary reading practices in basic education and literary reading workshops for an experience about the literary literacy process and reflection on the future practice as mediator in the formation of literary readers. As a result of the extencionist activity, we point out the importance of these experiences in teacher training that assures them the need for a self-evaluation about their individual literary literacy process and as a reader educator as a continuous and humanizing process that goes beyond the university walls.

Keywords: Literature; Literary Literacy; Teacher Training; BNCC.

Author Biographies

Soraya de Melo Barbosa Sousa, UEMA/UESPI

Possui Doutorado em Linguística Aplicada, pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos - R.S (2020); Mestrado em Letras pela Universidade Federal do Piauí (2007); Especialização em Psicopedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2001); Graduação em Letras/Português pela Universidade Estadual do Piauí (1990), Graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Piauí (1988). É Professora Adjunta I da Universidade Estadual do Piauí - UESPI/Teresina - e Professora Adjunta II da Universidade Estadual do Maranhão - UEMA/Timon. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Teoria Literária. Pesquisa principalmente nos seguintes temas: Literatura de resistência e de viés fantástico. Literatura infantojuvenil. Literatura e ensino. Formação de leitores. Letramento Literário.

Adriana das Chagas Pereira da Silva, Universidade Estadual do Maranhão-UEMA

Atualmente é acadêmica de Letras-português da Universidade Estadual do Maranhão. Tem experiência em Letramento Literário com projeto de conclusão de curso voltado ao ensino de literatura e a formação do professor no processo de mediação desse letramento. Foi bolsista PROEXAE-UEMA 2021-2022 com trabalhos voltados a vivência do letramento literário a luz da BNCC com a necessidade de formar professores leitores e formadores de leitores de textos literários. Tem trabalho que envolve a língua italiana e a língua portuguesa a partir do processo de ramificação da língua portuguesa.

Tayane Fernandes dos Santos, UEMA

Graduanda em Letras Licenciatura em Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Maranhão, Campus Timon. Foi integrante do Projeto de Extensão intitulado Vivenciando práticas de leituraliterária na formação inicial para uma mediação significativa na formação de leitores do texto literário na Educação Básica à luz da BNCC (PIBEX - UEMA, biênio 2021/2022). Exerceu atividades de monitoria nas disciplinas Literatura Portuguesa das Origens ao Realismo e Metodologia do Ensino dos Letramentos. É integrante do grupo de pesquisa Estudos Interdisciplinares em Literatura e Linguagem - LITERLI, cadastrado no Diretório de Pesquisa do CNPq. Tem interesse nas seguintes áreas: Literatura e Memória; Literatura Infantojuvenil; Literatura Fantástica e Insólito Ficcional e Letramento Literário.

Published

2023-07-31

How to Cite

SOUSA, S. de M. B.; SILVA, A. das C. P. da; SANTOS, T. F. dos. LITERARY READING PRACTICES IN TRAINING: EXPERIENCES AND REFLECTIONS IN LIGHT OF THE BNCC. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 192–212, 2023. DOI: 10.18817/rlj.v7i1.3234. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3234. Acesso em: 22 jul. 2024.