ARTE E CULTURA NO CONTEXTO DAS MATAS DE JATOBÁ EM MEMÓRIA AO BICENTENÁRIO DE GONÇALVES DIAS

Authors

  • Deuzimar Costa Serra UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO - MA
  • Andreia Alves Almeida UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO - MA
  • Raina Winny da Silva Bezerra Rodrigues UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO - MA

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v7i3.3471

Abstract

Abstract: This article focuses on "Art and Culture in the context of the forests of Jatobá, aimed at producing artistic, cultural and literary activities to commemorate the bicentenary of the birth of Gonçalves Dias", with the aim of promoting art and culture about the life and work of the poet Antônio Gonçalves Dias in allusion to his bicentenary with students and teachers from schools in the Crioly Pole of the Municipal Education System: a) Antônio Gonçalves Dias Municipal School in the Laranjeiras quilombola village (the site of the ruins of the house where Gonçalves Dias was born and the building of the memorial with the poet's bust); Desidério Alves dos Santos Municipal School in the Jatobá village, currently the municipality of Aldeias Altas, formerly the territory of the municipality of Caxias; b) Gonçalves Dias State Teaching Center School in the urban area of Caxias - MA. To carry out this project, we used a literary review with a qualitative approach, using conversation circles to produce narratives from the stories of the oldest residents of the Laranjeiras village, with a view to publishing an e-book with the productions to commemorate the poet's 200th birthday, including a variety of literary genres, including verse, poetry, cordels, poems, parodies, songs, letters, acrostics, comics and cartoons, with the participation of the target audience.

Keywords: Bicentenary; Gonçalves Dias; Art; Culture.

Author Biographies

Deuzimar Costa Serra, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO - MA

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão e Mestrado em Educação pelo Instituto Pedagogico Latinoamericano Y Caribeno, IPLAC/CUBA, reconhecido pela UFC. Doutora em Educação pela UFC. Atualmente é professora Adjunto IV do Campus UEMA Codó; Professora do Programa de Mestrado Profissional em Educação Inclusiva em Rede Nacional (PROFEI) da UEMA; Autora e Coordenadora do Projeto Intergeracional; Consultora Pedagógica da PROATIVA(Assessoria); Consultora "Ad Hoc" da FAPEMA (Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão); Membro do Banco de Avaliadores (BASis) do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes); Pós-doutora em Políticas educativas na abordagem da ação pública (Instituto de Educação da Universidade de Lisboa-Portugal). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação e Didática, atuando principalmente na educação de jovens, adultos e idosos e formação continuada de professores; Pesquisadora e Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas e Gestão da Educação-GEP-PPGE. Lider do Grupo de Estudos e Pesquisa-GEP-Paulo Freire: saberes e experiências em EJAI.

Andreia Alves Almeida, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO - MA

Licenciada em Pedagogia, Habilidade na Educação de Jovens, Adultos e Pessoas Idosas (UEMA),Destreza na docência na educação infantil. Cursos complementares: Neuropedagogia, Alfabetização e Letramento e Tecnologia Digitais, Psicologia da Educação ( CAPES),  Dificuldades de Aprendizagem e Curso Basico em Libras. 

Raina Winny da Silva Bezerra Rodrigues, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO - MA

Graduanda do Curso de Licenciatura em História. 

Published

2023-12-29

How to Cite

SERRA, D. C.; ALMEIDA, A. A.; DA SILVA BEZERRA RODRIGUES, R. W. ARTE E CULTURA NO CONTEXTO DAS MATAS DE JATOBÁ EM MEMÓRIA AO BICENTENÁRIO DE GONÇALVES DIAS. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 106–117, 2023. DOI: 10.18817/rlj.v7i3.3471. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3471. Acesso em: 3 jul. 2024.