IN THE WORK MUST REDEEM THE POET'S PASSIONATE SOUL: THE HISTORICAL SOIL OF CAXIAS AND THE SONG OF EXILE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v7i3.3482

Abstract

ABSTRACT: From a crossed perspective between the contemporary creation/release of Canção do exílio and the historical-cultural (colonial) circumstances that, at the time, the province of Maranhão and, equally, the city of Caxias - muse of inspiration for transposition of the lyrical self -, the proposal is focused on exploring the constitution of the poetic images that make up the universe of the song (poem), by the Maranhão writer Gonçalves Dias. Covering different aspects of phenomenological thinking that testifies to the materiality of images, we problematize, from the imagination of water, the relationship between the aspect of the real (place/history) and the imaginary (poetic signs). The objective is to think - considering the reality/imagination parameter - how, genuinely, the poet transcends the phenomenon of reality and makes Canção do exílio a spatial reference of originality. The theoretical dialogue is constituted, above all, based on the philosophical thought of the Frenchman Gaston Bachelard.

Keywords: Song of exile; Historical events; Lyrical images; Poetics of water.

Author Biographies

Linda Maria de Jesus Bertolino, UnB/Uema

Doutora em Literatura e Práticas Sociais pela Universidade de Brasília UnB. Profa. Permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras UEMA. Profa. Adjunta da Universidade Estadual do Maranhão. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Configurações da Literatura Contemporânea e Estudos Culturais. Pesquisadora da Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão FAPEMA (Bolsista - projeto concluído). Chefe do Departamento de Letras. Graduada em Letras pela Universidade Estadual do Maranhão. Especialista em Língua Portuguesa pela Universidade Salgado de Oliveira - RJ. Especialista em Metodologia da Educação Superior pela Universidade Estadual do Maranhão. Pesquisadora efetiva dos Grupos de Pesquisas: Literatura, Memória e Cultura (UEMA). Literatura, Linguagem e Psicanálise (UEMA), Literatura, Alteridade e Decolonialidade (UFMA), Mnemosyne - Grupo de estudo sobre memória, história e literatura (UnB), e Estética do fim-de-século (UFRJ). Atua nas linhas de Pesquisas: Literatura e sociedade; Memória e ficção; Literatura Africana; Literatura Portuguesa; Representação na Literatura Contemporânea Brasileira. Idealizadora/Elaboradora do Projeto Interinstitucional de Mestrado em Teoria Literária PUC-SP/UEMA. Idealizadora/Elaboradora do Projeto de Implantação do Laboratório de Línguas CESB/UEMA. Coordenou o Programa de Qualificação para Docentes PQD/UEMA - Santa Luzia do Paruá - MA.

Elizete Santos, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

PhD in History from UNISSINOS. Prof. Adjunct at the State University of Maranhão - Caxias Campus.

Published

2023-12-29

How to Cite

JESUS BERTOLINO, L. M. de; SANTOS, E. IN THE WORK MUST REDEEM THE POET’S PASSIONATE SOUL: THE HISTORICAL SOIL OF CAXIAS AND THE SONG OF EXILE. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 129–141, 2023. DOI: 10.18817/rlj.v7i3.3482. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3482. Acesso em: 3 jul. 2024.