MARKERS CATEGORIZED BY TRADITIONAL GRAMMAR AS DEMONSTRATIVE PRONOUNS: TEACHING ANALYSES FROM THE PERSPECTIVE OF THE THEORY OF PREDICATIVE AND ENUNCIATIVE OPERATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v8i3.3946

Abstract

ABSTRACT:This article aims at an analysis of utterances that contain the marks categorized by the grammatical tradition of demonstrative pronouns. With a cut to form the corpus, 21 (twenty-one) utterances present in Brazilian music were selected, delimited only utterances with any of the following marks: this, this, this, this, this, this, that, that, that; Therefore, those that contain same, same, proper, proper, other, such and the (when demonstrative) will not be analyzed, in the light of the ideas present in the Theories of Enunciation, more specifically in the Theory of Predicative and Enunciative Operations (TOPE), by Antoine Culioli (1990), in Grammars: Bechara (2020) and Cunha & Cintra (2016). The determiners known as demonstrative pronouns can behave in different ways, but with some regularities. The forms this, this and that are of a broad spectrum, they do not refer to people (only to things, feelings, etc., or terms of speech) and are not accompanied by determining immediate terms, that is, they do not function as an adjunct, but noun phrase head.

Author Biographies

Leonildes Pessoa Facundes, Universidade Estadual do Maranhão

Possui Doutorado em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (2021), Mestrado em Letras pela Universidade Federal do Piauí (2008), graduação em Licenciatura Plena em Letras Português pela Universidade Estadual do Piauí (1998). Atualmente é professora efetiva/ dedicação exclusiva da Universidade Estadual do Maranhão. Chefe do Departamento de Letras campus UEMA-Timon-MA. Função de vice-Coordenadora do Projeto "Circuito Sala Verde" do campus Timon. Membro da comissão das Ações da Superitendência de Gestão Ambiental (AGA).Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Teoria e Análise Linguística, com atuação nos seguintes temas: Léxico-Gramática-Enunciação, Ensino de Língua Portuguesa e pesquisas com contos Fantásticos de autores maranhenses.

Francisco Cleiton Cardoso Batista

É doutorando em Letras pela Universidade Federal do Piauí (UFPI); possui mestrado em Letras pela Universidade Federal do Ceará ( UFC - 2019); especialização em Metodologia do ensino de língua Portuguesa e Literatura pela Faculdade Darcy Ribeiro (2012); Graduação/licenciatura em Letras pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2010). Ministrou aulas no Instituto de Estudos e Pesquisas do Vale do Acaraú (IVA). É doutorando em letras pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atualmente é professor da Faculdade Princesa do Oeste; é professor efetivo da Rede Estadual (CE); é professor da Rede Particular, ministrando aulas em escola de ensino médio e cursinhos preparatórios para Enem, vestibular e outros concursos; . Tem experiência na área de Letras, com ênfase no ensino Língua Portuguesa (gramática, produção e interpretação de textos) e respectivas literaturas.

Published

2025-02-22

How to Cite

PESSOA FACUNDES, L.; CLEITON CARDOSO BATISTA, F. MARKERS CATEGORIZED BY TRADITIONAL GRAMMAR AS DEMONSTRATIVE PRONOUNS: TEACHING ANALYSES FROM THE PERSPECTIVE OF THE THEORY OF PREDICATIVE AND ENUNCIATIVE OPERATIONS. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 50–69, 2025. DOI: 10.18817/rlj.v8i3.3946. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3946. Acesso em: 13 mar. 2025.