THE GAME WITH THE READER IN THE COMIC DIOMEDES, BY LOURENÇO MUTARELLI

Authors

  • Elisa Dayane Feitosa Souza Universidade Federal do Piauí
  • Emanoel César Pires de Assis Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v8i3.3957

Abstract

This research analyzes the game played with the reader in the comic book Diomedes: a trilogia do acidente, by Lourenço Mutarelli. The comic book Diomedes was initially published in separate volumes, with the first one being published in 1997. Only in 2012 did the publisher Companhia das Letras bring together all the stories, transforming them into a single issue. The trilogy narrates the dilemmas of detective Diomedes, an anti-hero who has never solved any cases. In this production, it is noted that Mutarelli attributes characteristics to Diomedes that refer to the degradation of the human being, highlighting problems such as brutality, social imbalance and loneliness faced by postmodern subjects. In this sense, the objective of this study is to discuss the game of the Aesthetic Effect that the comic book Diomedes provokes in the reader and to describe the way in which the reader updates and fills the empty spaces in the work. This is a qualitative research with an exploratory bibliographical character, whose theoretical bases were sought in physical and virtual libraries, supported by the basic precepts of the theory of the Aesthetic Effect, by Wolfgang Iser (1996; 1999), as well as the contributions of Luiz Costa Lima (2006), Jean-Paul Sartre (2004), Borba (2003) and Assis (2016). It is also important to mention that the comic appeals to the reader's emotions, since each character presented in the work carries some kind of social drama or misfortune in life. This brings the reader closer to Diomedes' narrative, by exploring feelings that are characteristic of the life of the postmodern man and his constant internal conflicts.

 

Author Biographies

Elisa Dayane Feitosa Souza, Universidade Federal do Piauí

Mestra em Literatura na Universidade Federal do Piauí (PPGEL/UFPI). Especialista em Literatura Brasileira e Língua Portuguesa (Faculdade Dom Alberto). Graduada em Licenciatura Plena em Letras Português na Universidade Estadual do Piauí (UESPI), Campus Piripiri. Foi bolsista voluntária de Iniciação Científica (PIBIC) desenvolvendo a pesquisa "As representações sociais presentes no romance Um Maninca de Abdias Neves" (2018-2019). Técnica em Gestão Comercial pelo Instituto Federal do Piaui (IFPI).

Emanoel César Pires de Assis, Universidade Federal do Piauí

Possui graduação em Letras Licenciatura em Português/ Inglês e respectivas literaturas, pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA Campus Caxias (2008). Mestre em Letras - Estudos Literários - pela Universidade Federal do Piauí- UFPI. Doutorado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Teoria Literária e Literatura em Meio Digital. Atualmente, interessa-se pelo estudo de narrativas digitais, literatura brasileira contemporânea, ferramentas digitais para o ensino/aprendizagem de literatura e Teoria Literária. Líder do grupo de pesquisa CNPq: Literatura, Arte e Mídias - LAMID. Editor Gerente da Revista de Letras Juçara- UEMA. Bolsista de produtividade em pesquisa - UEMA 2018-2019 e 2021-2022. Professor Adjunto III na Universidade Estadual do Maranhão - UEMA, está como vice-coordenador do Programa de Pós-graduação em Letras da UEMA e atua também como professor no programa de pós-graduação em Letras da UFPI.

Published

2025-02-22

How to Cite

FEITOSA SOUZA, Elisa Dayane; PIRES DE ASSIS, Emanoel César. THE GAME WITH THE READER IN THE COMIC DIOMEDES, BY LOURENÇO MUTARELLI. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 147–166, 2025. DOI: 10.18817/rlj.v8i3.3957. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3957. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos - TEMÁTICA LIVRE