THE CONSTRUCTION OF THE IDENTITY OF THE “SERINGUEIRO / A ACREANO / A”: AN ANALYSIS OF THE WORKERS PRODUCED BY THAT SUBJECT

Authors

  • Airton Santos de Souza Junior UFAC

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v5i01.2521

Abstract

When we understand the phenomenon of language as the ability that allows us to communicate through a language (MARTELLOTA, 2012), we are led to the fact that language is a uniquely human capacity (CHOMSKY 1980, 2014; FIORIN, 2015; GUSDORF, 1976; KAIL, 2013; KUHL; DAMASIO, 2014). This ability, according to Hall (2016), is linked not only to communication, but also allows us to represent to others the way we face the world around us, our values, customs, culture and identities. In this sense, understanding language as a historically situated social practice, having its concrete and effective realization through the statement produced in real contexts of use and interaction (BAKHTIN, [1979] 2011; BRAIT, 2014; MOITA LOPES, 2006; VOLÓCHINOV, 2017), we propose as the objective of this study to analyze, through Applied Linguistics (LA) transdisciplinary / indisciplinary (MOITA LOPES, 2006), what the statements present in an interview organized by Luisa Galvão Lessa (2002) with “rubber tappers / acreans / as ”can provide in relation to the representations constructed about the set of practices, identities and culture of the“ rubber tapper from Acre ”. For this, we carried out a qualitative research (SILVA, 2015), using an indirect documentary approach (MARCONI; LAKATOS, [1983] 2012), having as source the work The language spoken in the Juruá valley. In this way, this work enabled us, among other things, to realize the need to explore the identity of the “rubber tapper / acrean / a” from the statements produced by the subjects named through this term, directing our attention to the positioning of subjects in relation to identities.

Key words: Acre rubber tapper. Language (s). Identity (s). Representation (s).

Author Biography

Airton Santos de Souza Junior, UFAC

Possui graduação em Letras Português e suas respectivas literaturas pela Universidade Federal do Acre (UFAC), mestrado em Letras pelo programa de Pós-Graduação em Letras: Linguagem e Identidade da UFAC. Atualmente é doutorando no Programa de Pós-Graduação em Letras: Linguagem e Identidade. Atua como professor de Língua Portuguesa da educação básica no Estado do Acre; é integrante do grupo de pesquisa GEADEL (Grupo de Estudo em Análise do Discurso e Ensino de Línguas) da UFAC e pesquisador no Grupo de Estudos do Léxico e Narrativas da Amazônia Legal - GELNAL. Atuou como professor substituto da área de Linguística/Língua portuguesa na Universidade Federal do Acre entre 2019 e 2020. Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação Cientifica PIBIC/CNPq, com foco na área de Linguística-Dialetologia, também bolsista (Voluntário) do Programa de Educação Tutorial em Letras (PET-Letras), da Universidade Federal do Acre, e bolsista do Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID/UFAC) durante um ano e três meses (2014/2015). Possui experiência na área de Letras com interesse nos campos dos Estudos Linguísticos e Literários.

Published

2021-07-30

How to Cite

DE SOUZA JUNIOR, A. S. . THE CONSTRUCTION OF THE IDENTITY OF THE “SERINGUEIRO / A ACREANO / A”: AN ANALYSIS OF THE WORKERS PRODUCED BY THAT SUBJECT. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 5, n. 01, p. 291–309, 2021. DOI: 10.18817/rlj.v5i01.2521. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2521. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos - TEMÁTICA LIVRE