MBA’ETU AYVU RAPYTA: LANGUAGE(S) AND LINGUISTIC EDUCATION IN A RESEARCH-ACTION WITH TEACHERS FROM THE MBYA ARANDU INDIGENOUS SCHOOL

Authors

  • Fernanda Martins Felix Universidade Federal do Paraná https://orcid.org/0000-0003-3108-5695
  • Carina Catiana Foppa Universidade Federal do Paraná
  • Neiva Gabriel Fernandes Universidade Federal do Paraná/Secretaria de Educação do Paraná
  • Olivia Krexu Palácio Universidade Federal do Paraná/Secretaria de Educação do Paraná
  • Laércio da Silva Universidade Federal do Paraná/Secretaria de Educação do Paraná https://orcid.org/0000-0003-3108-5695
  • Sílvio de Quadros Universidade Federal do Paraná/Secretaria de Educação do Paraná https://orcid.org/0000-0003-3108-5695
  • Isaque Karai da Silva Universidade Federal do Paraná/Secretaria de Educação do Paraná https://orcid.org/0000-0003-3108-5695
  • Mayara Vieira da Silva Universidade Federal do Paraná/Secretaria de Educação do Paraná https://orcid.org/0000-0002-0213-9570

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v6i2.3036

Abstract

In order to overcome the monologic of knowledge, a reform in favor of an Ecology of Knowledge is necessary, which concerns the creation of plural epistemic spaces that bring from invisibility knowledge marginalized by the univocity of colonial thought, such as indigenous knowledge. Our work carried out a research-action with teachers of the indigenous schooling from Tekoa Araça'í, territory of the Mbya Guarani people in the Brazilian Atlantic Forest, and developed a diatopical hermeneutics about language(s) and linguistic education. We approached the problematics of what language(s) is(are) and how is language education being implemented in that context, along with its possibilities, through a collectively constructed methodology. The main objective of our work was to promote the emergence of knowledge about linguistic phenomena and educational practices, especially linguistic education. The analyzed data composed a dossier with 17 reports, 11 multimodal texts, 4 transcribed dialogues, 5 transcribed videos and 7 other documents. Data analysis was performed using a narrative methodology organized by five filters. Results identify epistemes capable of touching social, identitarian, religious, political and educational dimensions. They suggest the intrinsic connection between the Guarani language and the Nhandereko, the traditional Guarani livelihood.

Author Biographies

Fernanda Martins Felix, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Letras pela Universidade Federal do Paraná, Mestra em Letras pela mesma universidade e Psicóloga pela Universidade do Vale do Itajaí. Dedico-me a pesquisas, ensino e extensão nas áreas da Linguística Aplicada, dos Estudos Culturais e da Educação, especificamente nos campos das abordagens plurais para o ensino-aprendizagem de línguas, do letramento e da ecologia de saberes.

Carina Catiana Foppa, Universidade Federal do Paraná

Carina Catiana Foppa: Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade do Vale do Itajaí (2003), mestrado em Planejamento Territorial e Desenvolvimento Socioambiental pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2009), especialista em Dinâmica dos Grupos pela Sociedade Brasileira de Dinâmica dos Grupos (2011) e doutorado em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (2015). É professora da Universidade Federal do Paraná, lotada no Departamento de Teoria e Fundamentos da Educação do Setor de Educação. Atualmente é professora permanente do Programa de Pós-graduação - Mestrado e Doutorado em Meio Ambiente e Desenvolvimento (PPGMade).

Neiva Gabriel Fernandes, Universidade Federal do Paraná/Secretaria de Educação do Paraná

Neiva Gabriel Fernandes: Graduanda em Licenciatura em Educação do Campo no Setor Litoral da Universidade Federal do Paraná. É professora da rede estadual de ensino, na Educação Escolar Indígena. Participa de projetos de Pesquisa e Extensão.

Olivia Krexu Palácio, Universidade Federal do Paraná/Secretaria de Educação do Paraná

Olívia Krexu Palácio: Graduanda em Licenciatura em Educação do Campo no Setor Litoral da Universidade Federal do Paraná. É professora da rede estadual de ensino, na Educação Escolar Indígena. Participa de projetos de Pesquisa e Extensão. 

Laércio da Silva, Universidade Federal do Paraná/Secretaria de Educação do Paraná

Laércio da Silva: Cacique do Tekoa Araca’í. Graduando em Licenciatura em Educação do Campo no Setor Litoral da Universidade Federal do Paraná. É professor da rede estadual de ensino, na Educação Escolar Indígena. Participa de projetos de Pesquisa e Extensão.

Sílvio de Quadros, Universidade Federal do Paraná/Secretaria de Educação do Paraná

Silvio de Quadros: Graduando em Licenciatura em Educação do Campo no Setor Litoral da Universidade Federal do Paraná. É professor da rede estadual de ensino, na Educação Escolar Indígena. Participa de projetos de Pesquisa e Extensão.

Isaque Karai da Silva, Universidade Federal do Paraná/Secretaria de Educação do Paraná

Isaque Karai da Silva: Graduando em Licenciatura em Educação do Campo no Setor Litoral da Universidade Federal do Paraná. É professor da rede estadual de ensino, na Educação Escolar Indígena. Participa de projetos de Pesquisa e Extensão.

Mayara Vieira da Silva, Universidade Federal do Paraná/Secretaria de Educação do Paraná

Mayara Vieira da Silva: Possui graduação em Sociologia (PUC-PR). Espexialização em Novas Alternativas Educacionais (UFPR Litoral – 2018). Atualmente é professora na rede estadual de ensino. Atua na Educação Escolar Indígena desde 2014.

Published

2022-12-29

How to Cite

MARTINS FELIX, F. .; CATIANA FOPPA, C. .; GABRIEL FERNANDES, N.; KREXU PALÁCIO, O.; DA SILVA, L.; DE QUADROS, S.; KARAI DA SILVA, I.; VIEIRA DA SILVA, M. MBA’ETU AYVU RAPYTA: LANGUAGE(S) AND LINGUISTIC EDUCATION IN A RESEARCH-ACTION WITH TEACHERS FROM THE MBYA ARANDU INDIGENOUS SCHOOL . JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 165–195, 2022. DOI: 10.18817/rlj.v6i2.3036. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3036. Acesso em: 20 dec. 2024.