TECHNOLOGY, YOUTUBE AND POST-METHOD: CHANGES IN FOREIGN LANGUAGE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v7i1.3156

Abstract

The aim of this study is to analyze a YouTube video employing a microstrategy for explaining the verb "to be." The analysis was grounded on the macrostrategy of activating the heuristic intuition of the post-method principles for Foreign Language teaching as proposed by Kumavadivelu (2003). The author argues that foreign language teaching methods have been ineffective, prompting him to introduce the post-method with parameters and principles for effective language instruction. These principles are structured into parameters, an overview of teaching, macrostrategies, principles emphasizing certain linguistic aspects, and microstrategies, which cover the practical side of instruction with explanations and learning activities. With technological advancements, Lévy (1999) asserts that there have been significant shifts in education. It is evident that many teachers no longer restrict instruction to physical classrooms but extend it to virtual platforms—not exclusively on private educational platforms, but also on open and free video platforms like YouTube. For this analysis, a video detailing the explanation of the verb "to be" was chosen due to its foundational nature and the fact that many students, as pointed out by Barcelos (2011), claim to see it every year, yet remain unfamiliar with it. The explanation was transcribed, focusing on the teacher’s (microstrategy) elucidation and then assessed based on the macrostrategy principles to activate heuristic intuition, which addresses the structural aspects of language teaching. 

 

Keywords: Post-method; Foreign language; Teaching.

Author Biographies

Daniele Rodrigues Nunes, UNIOESTE

Mestre em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), campus de Cascavel na área Linguagem: Práticas Linguísticas, Culturais e de Ensino; Especialista em: Docência do Ensino Superior pela FAVENI (2019-2022); Metodologia do Ensino da Língua Inglesa pela FAVENI (2019-2022); Metodologia do Ensino da Língua Espanhola pela FAVENI (2019-2022); Graduação em andamento Letras EAD - Língua Portuguesa e Língua Brasileira de Sinais - Libras e Respectivas Literaturas pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), campus Céu Azul. Licenciada em Letras com habilitação em Português, Espanhol e suas respectivas literaturas pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), campus Cascavel - (2016-2020); Bacharel em Física pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR), campus Ji-Paraná - (2010-2014) 

Diego do Carmo, UNIOESTE

Doutorando em Geografia pela UNIOESTE - Francisco Beltrão. Mestrado em Geografia pela UNIOESTE - Marechal Cândido Rondon (2022). Graduado em Geografia pela Universidade Norte do Paraná (licenciatura em 2018). Graduado em Letras Português/Italiano pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (licenciatura em 2019), Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná (2022). Fez parte do PIBIC de 2017-2018. Membro do Observatório da Educação 2017. Foi colaborador da I e II Mostra de Cinema e Debate Sobre Racismo, Preconceito e Segregação Racial em (2017-2018); pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE); um projeto sequencial. É professor do Cursinho Pré-Vestibular da UNIOESTE (CAMPUS - Cascavel) desde 2018. Atualmente professor de Geografia e Língua Portuguesa na Secretária de Educação Estadual - SEED e SEMED. Faz parte do grupo pioneiros do Programa Residência Pedagógica atuando na Alfabetização e Letramento. Tem experiência na área de Geografia, atuando em dinâmicas territoriais e Usinas Hidroelétricas. Atua também no ensino de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira.

Nayra de Paiva Oliveira, Unioeste

Possui graduação em Letras - Italiano pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2009), graduação em Letras - Inglês pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2014), graduação em Psicologia pela Universidade Norte do Paraná (2018) e mestrado em Letras (Língua e Literatura Italiana) pela Universidade de São Paulo (2016), atuando principalmente nos seguintes temas: língua inglesa, ensino, música, infância e aquisição de idiomas. Atualmente faz doutorado na Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Published

2023-07-31

How to Cite

RODRIGUES NUNES, D.; DO CARMO, D.; DE PAIVA OLIVEIRA, N. TECHNOLOGY, YOUTUBE AND POST-METHOD: CHANGES IN FOREIGN LANGUAGE TEACHING. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 26–50, 2023. DOI: 10.18817/rlj.v7i1.3156. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3156. Acesso em: 10 may. 2024.