GONÇALVES DIAS: BETWEEN WORDS AND MUSICAL NOTES: – TRANSPOSITIONS AND DIALOGUES BETWEEN THE POEM AND THE SONG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v7i3.3501

Abstract

In celebration of the bicentenary of one of the great Brazilian poets, Antônio Gonçalves Dias (1823-1864), from Maranhão, we propose, in this article, to reflect on the confluence between Literature and Music, based on the poet's production. For this action, our corpus and analysis comprise the renowned poem “Canção do Exílio”, belonging to the work Primeiros Cantos (1846), and its musicalized version for two-voice choir, with the same name, by the renowned Brazilian composer Heitor Villa- Wolves (1887-1959). We seek to analyze how the transposition of the poem to the score is established and the reading/listening possibilities granted to the text, by the literary-musical confluence, through the musicalization of poems. As a theoretical basis, we base our propositions on the assumptions of Tatit (2007), Vilariño (2016), Villalta (1999), Schöenberg (1963), Leal (1987), Dias (2018), Moraes (1998), Bandeira (1943), among others. Our analysis points to the potential that the confluence of arts produces, both in expanding the audience and in the reception process.

Author Biographies

Cristian Javier Lopez, Universidade de Pernambuco

Pós-Doutor em Literatura, Memória e Cultura pela Universidade Estadual do Maranhão-UEMA, bolsa CAPES/BRASIL. Doutor em Estudos literários pela Universidade de Vigo-UVIGO/Espanha em cotutela de tese internacional com a Universidade Estadual do Oeste do Paraná-UNIOESTE/Brasil. Possui Mestrado em Teatro e Artes cênicas pela Universidade de UVIGO. Graduado em Letras português/espanhol (UNIOESTE), graduado em Artes Visuais e em Música (ANHANGUERA). Atualmente é Professor adjunto de Língua espanhola e suas respectivas literaturas, na Universidade de Pernambuco-UPE, campus Petrolina.

Francinaldo de Jesus Morais, SEDUC/MA

Possui mestrado em História do Brasil pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Especialista em História do Brasil (UEMA). Especialista em Avaliação Educacional (UFMA). Graduou-se em História no CESC-UEMA. Membro do Núcleo de Pesquisa em Literatura Maranhense (NuPLiM/CESC/UEMA) desde sua fundação em 2015. Publicou artigos isoladamente e em parcerias em revistas e livros.Trabalhou como Professor Substituto no CESC-UEMA; no programa PROCAD e PQD da UEMA e da UESPI. É atualmente professor de História da Educação Básica do Estado do Maranhão (SEDUC/MA); Prepara livro com poemas todos voltados/inspirados na sua amada Profa. Solange Morais. Interessa-se por Cultura Geral, Economia, Filosofia, Literatura e História. Nesta tem preferência pelos estudos da Presença Negra no Brasil.

Published

2023-12-29

How to Cite

LOPEZ, C. J.; MORAIS, F. de J. GONÇALVES DIAS: BETWEEN WORDS AND MUSICAL NOTES: – TRANSPOSITIONS AND DIALOGUES BETWEEN THE POEM AND THE SONG. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 142–156, 2023. DOI: 10.18817/rlj.v7i3.3501. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3501. Acesso em: 22 jul. 2024.