THE ROLE OF LANGUAGE IN SOCIAL CONSTRUCTION IN A BAGACEIRA

Authors

  • Francisco Arkires Silva do Nascimento Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
  • Rafael Lima Vieira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará https://orcid.org/0000-0002-8680-9104

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v9i1.4078

Abstract

This study examines the role of language in social construction in José Américo de Almeida’s A Bagaceira (1928), emphasizing how the duality between the narrator’s erudite register and the regional dialects of the characters reflects power tensions and disparities in the Brazilian Northeast during drought cycles. Grounded in the premise that linguistic variation operates as a marker of social hierarchies, the central objective is to understand how linguistic registers articulate critiques of the region’s structural inequalities. Methodologically, a qualitative analysis of emblematic excerpts from the novel is employed, supported by theoretical frameworks such as BAKHTIN (2011), LIMA (2011), PROENÇA (1981), and OLIVEIRA (2006), who explore the relationship between language, identity, and social representation. The findings reveal that the alternation between erudite and colloquial language not only demarcates social stratification but also denounces the stigmatization of Northeastern speech, linked to cultural and political exclusion dynamics. The narrator’s erudite voice, marked by irony and lyricism, contrasts with the oral expressions of subaltern characters, exposing contradictions in a national project torn between homogenization and diversity. The conclusion asserts that the novel employs language as a critical tool, unveiling the symbolic violence entrenched in the sertão context and reinforcing literature’s role in representing marginalized realities. The study contributes to debates on sociolinguistics and literary representation, underscoring the relevance of regionalist works for understanding identity conflicts in Brazil.

Author Biographies

Francisco Arkires Silva do Nascimento, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Graduando em Letras no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Campus Tianguá. E-mail: arkiressilva52@gmail.com

Rafael Lima Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Professor do IFCE. Mestre em Educação Contemporânea pela Universidade Federal de Pernambuco com pesquisa financiada pela Fundação de Apoio à Ciência e Tecnologia do Estado de Pernambuco (FACEPE), tendo como tema "Políticas de Educação do Movimento LGBT". Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco - Centro Acadêmico do Agreste. Atualmente desenvolve estudos abordando temas que vão desde teorias de gênero e sexualidade (sexualidade, gênero, feminismos, sexismo, violências de gênero, LGBTfobia, direitos humanos) até Fundamentos da Educação, Política e Gestão educacional (políticas educacionais, práticas escolares, gestão escolar, legislação educacional, história da educação). Tenho interesse em temas como saúde e adoecimento mental, psicologia e psicanálise, depressão e adoecimento mental na infância, etc.

Published

2025-07-31

How to Cite

SILVA DO NASCIMENTO, Francisco Arkires; LIMA VIEIRA, Rafael. THE ROLE OF LANGUAGE IN SOCIAL CONSTRUCTION IN A BAGACEIRA. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 115–129, 2025. DOI: 10.18817/rlj.v9i1.4078. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/4078. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos - TEMÁTICA LIVRE