GENERATIONAL MEMORY BETWEEN INTERIORITY AND ANTERIORITY: A READING OF THE WORK THE LOST DAUGHTER, BY ELENA FERRANTE.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/rlj.v9i1.4090

Abstract

Memory is of the present, says Aristotle, because past experiences are reinterpreted from now on, or rather, from the moment in which the subject finds themselves in a given time and place. In this sense, this paper aims to analyze the work The Lost Daughter (2006), by Elena Ferrante, from the perspective of generational memory. The novel is narrated in the first person by the character Leda, a middle-aged university professor. The plot begins with an outburst from the character who feels relieved after her daughters go to live with their father in Canada. With her daughters' departure, the mother decides to take a vacation on the southern coast of Italy, where the experience leads her to reframe and problematize her condition as a mother and as a woman. This is a qualitative study, of a bibliographic nature, supported by the views of Zilá Bernd (2018), Candou (2013), Sacramento (2024) and Silva (2022). The study reflects on the importance of problematizing the transmission of generational values ​​and experiences, whose heir can feel free to accept or not the legacy of his inheritance.

Author Biographies

Erika Maria Albuquerque Sousa, CESC-UEMA

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras, da Universidade Estadual do Maranhão – UEMA (2024 -). Graduada em Letras Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA, campus Caxias. Membro do grupo de pesquisa CNPq: Literatura, Arte e Mídias - LAMID e do Núcleo de Pesquisa em Literatura Maranhense - NUPLIM/ CNPq. Atualmente é bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, CAPES, Brasil (2024-). Interessa-se pelo estudo de Teoria Literária, Memória, Autobiografia. Atuando como pesquisadora desde 2015. 

Silvana Maria Pantoja dos Santos, UEMA

Pós-doutorado em estudos da Memória e suas interfaces com a Literatura pelo Programa de Pós-graduação em Memória: linguagem e sociedade da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB (PROCAD - AM/CAPES). Doutorado e Mestrado em Letras, área de Concentração Teoria Literária, pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Graduação em Letras pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA. Professora de Literaturas de Língua Portuguesa da Universidade Estadual do Piauí - UESPI e da Universidade Estadual do Maranhão - UEMA, Professora dos Programas de Pós-Graduação em Letras de ambas Universidades. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Literatura e Linguagem - LITERLI cadastrado no Diretório de Pesquisa do CNPq. Membro do Grupo de Pesquisa Estudos de Paisagem nas Literaturas de Língua Portuguesa, do Grupo de estudos e pesquisas em Literatura Maranhense e do Grupo de Estudos sobre o Espaço na Literatura - TOPUS. Atua nas linhas de pesquisa Literatura, Memória e Cultura; Literatura, Espaço e Cidade. Pesquisadora CNPq/Edital Universal. Bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq. 

Published

2025-07-31

How to Cite

ALBUQUERQUE SOUSA, Erika Maria; DOS SANTOS, Silvana Maria Pantoja. GENERATIONAL MEMORY BETWEEN INTERIORITY AND ANTERIORITY: A READING OF THE WORK THE LOST DAUGHTER, BY ELENA FERRANTE. JUÇARA LANGUAGE JOURNAL, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 22–33, 2025. DOI: 10.18817/rlj.v9i1.4090. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/4090. Acesso em: 5 dec. 2025.