REFLECTIONS ON GEOGRAPHIC PRAXIS AND ITS RELATIONSHIP WITH SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

  • Janaina Bonini UNESP/Bauru - SP
  • Luis Roberto Rizzi Marraccini UNESP/Bauru - SP
  • Lourenço Magnoni Júnior FETC / UNESP - BAURU

Keywords:

Geographic Space. Development. Socioenvironmental Education. Society.

Abstract

Geography is the science that studies the relationship of humans with each other and with nature and its elements. In today’s world, while transforming naturethrough the application of technical, scientific and informational knowledge, man builds and rebuilds the geographic space within the production mode rules of globalized capitalism. Among the numerous challenges of Geography, the production of geographic space is one of the main contemporary issues related to the appropriation of nature by humans, which have promoted the advancement of economic, political, social and environmental problems, signifi cantly representing the values of the societies that build and reproduce them in accordance with the power and influence of economist capital and global consumerist. Based on the present context, Geography teaching in basic education is of great value to study and refl ect on the problems of the postmodern world.

Author Biographies

Janaina Bonini, UNESP/Bauru - SP

*Trabalho apresentado no II Seminário Internacional de Geografia - Milton Santos 20 anos depois: Desafios de uma herança intelectual. Evento remoto realizado em novembro de 2021: Eixo Temático: Natureza e socio ambiente na Geografia.
Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica da UNESP/Bauru - SP.

Luis Roberto Rizzi Marraccini, UNESP/Bauru - SP

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica da UNESP/Bauru - SP. 

Lourenço Magnoni Júnior, FETC / UNESP - BAURU

Graduado em Geografia. Docente do Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica da UNESP Campus de Bauru - SP, da Faculdade de Tecnologia de Lins (Fatec) e das Escolas Técnicas Estaduais Astor de Mattos Carvalho de Cabrália Paulista - SP e Rodrigues de Abres de Bauru - SP (Unidades de ensino do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza). Membro do Grupo Assessor de Ciência e Tecnologia do Escritório das Nações Unidas para Redução do Risco de Desastres (UNDRR) – Regional Américas e Caribe e da Diretoria Executiva da Associação dos Geógrafos Brasileiros, Seção Bauru – SP. 

Published

2022-07-29

How to Cite

Bonini, J. ., Roberto Rizzi Marraccini, L. ., & Magnoni Júnior, L. . (2022). REFLECTIONS ON GEOGRAPHIC PRAXIS AND ITS RELATIONSHIP WITH SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION. Revista Ciência Geográfica, 26(2), 1129–1144. Retrieved from https://ppg.revistas.uema.br/index.php/cienciageografica/article/view/2937