NARRATIVES OF THE ORIGINATING PEOPLE: LINKING POSSIBILITIES WITH GEOGRAPHY AND PORTUGUESE LANGUAGE

Authors

  • Daniele Almeida Soares Instituto Federal do Espírito Santo (IFES)
  • Janaína de Oliveira Freitas Coutinho Rede municipal de Vitória-ES
  • Maria Beatriz Ferreira Celestino Costa PPGMPE/UFES
  • Regina Godinho de Alcântara PPGMPE/UFES

DOI:

https://doi.org/10.18817/26755122.26.3.2022.3079

Keywords:

Native peoples. Geography. Portuguese language. Indigenous Literature. Landscape.

Abstract

This academic work aims to highlight the pedagogical practice, intertwined with the school subjects of geography and portuguese language, developed through the Interdisciplinary Intervention Project “Narrativas dos Povos Originários”, proposed by teachers and undergraduate students of the Pedagogical Residence Program/Ufes, in a municipal school in Vitória/ES, in the year of 2021. Its focus was to provide basic education students with knowledge produced by native folk, through the presentation of different narratives, combined with content provided by the curriculum and pedagogical practices presupposed by indigenous teaching. In dialogue with leading authors, including Aziz Ab’Saber (2003), Bertrand (1971), Bakhtin (1997, 2014, 2018), Cândido (2004), Zilberman (2009) and Munduruku (2005, 2012), this paper asserts the power of indigenous literature focusing on viewing the landscape as a heritage, thus evidencing an interdisciplinary pedagogical practice that, by prioritizing dialogue and discursivity, benefited and ensured the understanding of our co-responsibility for the maintenance of the planet’s socio-biodiversity.

Author Biographies

Daniele Almeida Soares, Instituto Federal do Espírito Santo (IFES)

Licenciada em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Espírito Santo. Residente da 2ª edição do Programa Residência Pedagógica atuante na escola-campo EMEF Eliane Rodrigues dos Santos. Professora de idiomas.

Janaína de Oliveira Freitas Coutinho, Rede municipal de Vitória-ES

Licenciada em Geografia pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professora da Educação Básica da Rede Municipal de Vitória-ES. 

Maria Beatriz Ferreira Celestino Costa, PPGMPE/UFES

Licenciada em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professora de Língua Portuguesa da Educação Básica da Rede Estadual do Espírito Santo e da Rede Municipal de Vitória/ES. Preceptora do Programa Residência Pedagógica – Subprojeto de Língua Portuguesa/UFES (2018/2019 -2020/2021), Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional da Universidade Federal do Espírito Santo - PPGMPE/UFES.

Regina Godinho de Alcântara, PPGMPE/UFES

Licenciada em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professora da Universidade Federal do Espírito Santo. Vinculada ao Departamento de Linguagens, Cultura e Educação, do Centro de Educação/Ufes. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional da Universidade Federal do Espírito Santo - PPGMPE/UFES.

Published

2022-11-17

How to Cite

Soares, D. A. ., Coutinho, J. de O. F. ., Costa, M. B. F. C. ., & Alcântara, R. G. de . (2022). NARRATIVES OF THE ORIGINATING PEOPLE: LINKING POSSIBILITIES WITH GEOGRAPHY AND PORTUGUESE LANGUAGE. Revista Ciência Geográfica, 26(3), 1503–1525. https://doi.org/10.18817/26755122.26.3.2022.3079