THE RELEVANCE OF MILTON SANTOS’ THINKING IN THE TEACHING OF GEOGRAPHY AIMED AT REDUCING THE RISKS OF NATURAL DISASTERS

Authors

  • Nilton José Capelozza Secretaria de Educação do Estado de São Paulo / UNESP-BAURU
  • Wandreson José Rodrigues Secretaria de Educação do Estado de São Paulo / UNESP-Bauru
  • Lourenço Magnoni Júnior Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica da UNESP Campus de Bauru - SP/FATEC-Lins

Keywords:

The thought of Milton Santos. Space. Topophilia. Natural disasters.

Abstract

This article aims to analyze the contribution of Milton Santos' thinking so that the teaching of Geography can promote the study of the geographical space connected with the of an problems economic, political, social, cultural, environmental and of prevention for the reduction of risks of anthropic natural disasters in the world today. Due to the increase in their frequency and destructive potential, natural disasters have gained more and more space in different information vehicles. School reflection
on Milton Santos' teachings and theoretical concepts is fundamental for us to teach Geography and properly study the geographic space in an educational context capable of awakening students’ critical thinking about environmental issues, also highlighting the eff ects of natural disasters throughout of the contemporary era.

Author Biographies

Nilton José Capelozza, Secretaria de Educação do Estado de São Paulo / UNESP-BAURU

* Trabalho apresentado no II Seminário Internacional de Geografi a - Milton Santos 20 anos depois: Desafi os de uma herança intelectual. Evento remoto realizado em novembro de 2021.

Graduado em Geografia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Jaú - SP. Professor efetivo da Rede Pública de Ensino do Governo do Estado de São Paulo. Possui Pós-Graduação Lato-Sensu em Gestão Escolar (FATECE) e Pedagogia pela Sociedade de Ensino Elvira Dayrell. É mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica da Faculdade de Ciências – UNESP/Campus de Bauru

 

Wandreson José Rodrigues, Secretaria de Educação do Estado de São Paulo / UNESP-Bauru

Graduado em Geografia e Pedagogia pela Universidade do Sagrado Coração – Bauru/SP. Professor de Educação Básica II, concursado e efetivo, da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo. É mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica da Faculdade de Ciências da UNESP/Campus - Bauru/SP.

Lourenço Magnoni Júnior, Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica da UNESP Campus de Bauru - SP/FATEC-Lins

Graduado em Geografia. Docente do Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica da UNESP Campus de Bauru - SP, da Faculdade de Tecnologia de Lins (Fatec) e das Escolas Técnicas Estaduais Astor de Mattos Carvalho de Cabrália Paulista - SP e Rodrigues de Abres de Bauru - SP (Unidades de ensino do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza). Membro do Grupo Assessor de Ciência e Tecnologia do Escritório das Nações Unidas para Redução do Risco de Desastres (UNDRR) – Regional Américas e Caribe e da Diretoria Executiva da Associação dos Geógrafos Brasileiros, Seção Bauru – SP.

Published

2022-07-29

How to Cite

José Capelozza, N. ., José Rodrigues, W. ., & Magnoni Júnior, L. . (2022). THE RELEVANCE OF MILTON SANTOS’ THINKING IN THE TEACHING OF GEOGRAPHY AIMED AT REDUCING THE RISKS OF NATURAL DISASTERS. Revista Ciência Geográfica, 26(2), 1077–1091. Retrieved from https://ppg.revistas.uema.br/index.php/cienciageografica/article/view/2933