Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
Current
Archives
Indexadores
Announcements
About
About the Journal
Submissions
Editorial Team
Privacy Statement
Contact
Search
Register
Login
Home
/
Archives
/
Vol. 23 No. 2 (2023): Ensino de História
Vol. 23 No. 2 (2023): Ensino de História
DOI:
https://doi.org/10.18817/brathair.v23i2
Published:
2024-12-31
Editorial
EDITORIAL: ENSINO DE HISTÓRIA
History Teaching
Alex Silva Costa; Elisângela Coelho Morais
PDF (Português (Brasil))
Dossiê 2023.2
O PENSAMENTO MÍSTICO GREGO E O PENSAMENTO COMPLEXO: UMA REFLEXÃO SOBRE O ENSINO DE HISTÓRIA DA ANTIGUIDADE A PARTIR DA PROPOSTA DE EDGAR MORIN
Greek Mystical Thought and Complex Thought: A Reflection on the Teaching Of Ancient History based on Edgar Morin's proposal
Ana Lívia Bomfim Vieira
PDF (Português (Brasil))
A REGRA DOS TEMPLÁRIOS COMO UM MANUAL DE GUERRA: DISCIPLINA, OBEDIÊNCIA E HIERARQUIA MILITAR
The Templar Rule as a war manual: discipline, obedience, and military hierarchy
Augusto João Moretti Junior, Jaime Estevão dos Reis
PDF (Português (Brasil))
OS VIKINGS, A IDENTIDADE FRANCA E AS PROPOSTAS DE RECONFIGURAÇÃO DO PODER NA FRANCIA DO SÉCULO X PELAS PERSPECTIVAS DE UM MONGE BENEDITINO
The Vikings, Frankish Identity and the Proposals for Reconfiguring Power in 10th Century Francia from thePerspective of a Benedictine monk
Bruno Casseb Pessoti
PDF (Português (Brasil))
O CONHECIMENTO E O ENSINO NO ISLÃ MEDIEVAL
Knowledge and Teaching in Medieval Islam
Elisângela Coelho Morais
PDF (Português (Brasil))
MULHERES DO MEDIEVO: REPRESENTAÇÕES FEMININAS NOS LIVROS DIDÁTICOS DE HISTÓRIA
Women from Medieval Times: feminine representations in History Didatic Books
Elizabeth Abrantes, Natasha Mateus; Yuri Mateus
PDF (Português (Brasil))
LIVROS DIDÁTICOS E A BÍBLIA COMO FONTE HISTÓRICA: (DES)CAMINHOS DA HISTÓRIA ANTIGA ENSINADA NO ENSINO FUNDAMENTAL
Textbooks and the Bible as a Historical Source: (Mis)Paths in Ancient History Taught in Elementary Education
José Petrúcio Farias Junior
PDF (Português (Brasil))
O SAMBA-ENREDO E O ENSINO DE HISTÓRIA DO TEMPO PRESENTE
Samba-Enredo and the History Teaching of History of Present Time
Fabio Henrique Monteiro Silva
PDF (Português (Brasil))
INTROMETENDO-SE NO LIVRO DIDÁTICO: UMA PROPOSTA PARA O USO DE REALIDADE AUMENTADA (AR) NO ENSINO DE HISTÓRIA MEDIEVAL
Intruding into the Textbook: A Proposal for the use of Augmented Reality (Ar) in Teaching Medieval History
João Batista da Silva Porto Júnior; Renan Marques Birro
PDF (Português (Brasil))
CINEMA, CINEMAS, FILMES: O “CINECLUBE” COMO INSTRUMENTO DE ENSINO DA HISTÓRIA ANTIGA
Cinema, Cinemas, Films: The “Cineclub” as an Instrument for Teaching Ancient History
José Maria Gomes de Souza Neto
PDF (Português (Brasil))
O ENSINO DE HISTÓRIA DA ÁFRICA E A CRÍTICA AO EUROCENTRISMO: APONTAMENTOS DESDE FANON
The teaching of African History and the critique of eurocentrism: notes from Fanon
Walter Lippold
PDF (Português (Brasil))
SIMULAÇÃO DE UMA FORMAÇÃO HOPLITA COMO ESTRATÉGIA DE ENSINO
The Simulation of Hoplite Training as a Teaching Strategy
Marcio Felipe Almeida da Silva
PDF (Português (Brasil))
Artigos/Articles
A JUSTIÇA NOS SÉCULOS XIII E XIV SEGUNDO GIOTTO DI BONDONE E TOMÁS DE AQUINO: IMAGENS E TEXTOS COMO FONTE
Justice in the 13th and 14th centuries according to Giotto Di Bondone and Thomas Aquino: Image and Text as Sources
Meire Lóde-Nunes, Terezinha Oliveira
PDF (Português (Brasil))
ANTES DA COLONIZAÇÃO JÁ HAVIA CIVILIZAÇÃO: AS ESTEARIAS E OS POVOS AQUÁTICOS DA BAIXADA MARANHENSE
Before Colonization there was already Civilization: The Estearias and The Aquatic Peoples of the Baixada Maranhense
Alexandre Guida Navarro, João Costa Gouveia Neto; Karen Cristina da Costa Conceição
PDF (Português (Brasil))
FALAR SOBRE A NUDEZ: UMA ABORDAGEM A PARTIR DA EXPERIÊNCIA DE FRANCISCO DE ASSIS (1182-1226) EM HAGIOGRAFIA E IMAGEM
Talking about Nudity: An approach based on the experience of Francis Of Assisi (1182-1226) in Hagiography And Imagery
Angelita Marques Visalli
PDF (Português (Brasil))
O CONTRADITÓRIO NA ESTIGMATIZAÇÃO DE FRANCISCO DE ASSIS NA LEGENDA PERUSINA (LP) E NO ESPELHO DA PERFEIÇÃO (SP), DUAS HAGIOGRAFIAS “LEONINAS”
The contradictory of the stigmatization of Francisco de Assis in the Perusine Legend (LP) and in the Mirror of Perfection (SP), two “leonine” hagiographies
Alex Silva Costa
´PDF (Português (Brasil))
FÉ, LEITURA E EVANGELIZAÇÃO: O JORNAL MENSAGEIRO DA PAZ E A REVISTA A SEARA COMO INSTRUMENTOS DE EDUCAÇÃO E ORIENTAÇÃO DOUTRINÁRIA
Faith, Reading and Evangelization: the newspaper Mensageiro da Paz and the magazine A Seara as instruments of education and doctrinal guidance
Elba Fernanda Marques Mota
PDF (Português (Brasil))
Entrevistas/Interviews
ENTREVISTA COM O PROF. DR. FERNANDO PEREIRA DOS SANTOS
Interview with Professor Dr. Fernando Pereira Dos Santos
Paloma Catelan
PDF (Português (Brasil))
Resenhas/Review
RESENHA DE: “A QUEM CABE FORMAR O(A) PROFESSOR(A) DE HISTÓRIA? OS CAMINHOS E DEBATES EM TORNO DA CONSTRUÇÃO DE UM ETHOS DE FORMAÇÃO”
Review Of: “Who is responsible for training History teachers? Paths and debates around the construction of a training etthos”
Camila Pereira
PDF (Português (Brasil))
RESENHA DE: “GUIA DIDÁTICO E HISTÓRICO DE VERBETES SOBRE A MORTE E O MORRER”
Review of: “Educational and Historical Guide to entries on Death and Dying”
Patrícia Marques de Souza
PDF (Português (Brasil))
RESENHA DE: “EDUCAÇÃO HISTÓRICA: ENTRE O ENSINO E PESQUISA”
Review of: “Historical Education: Between Teaching and Research”
Denilson Pinheiro
PDF (Português (Brasil))
Developed By
Open Journal Systems
Language
English
Português (Brasil)
Information
For Authors