Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
Current
Archives
Indexadores
Announcements
About
About the Journal
Submissions
Editorial Team
Privacy Statement
Contact
Search
Register
Login
Home
/
Archives
/
Vol. 21 No. 1 (2021): Ensino de História: Antiga e Medieval
Vol. 21 No. 1 (2021): Ensino de História: Antiga e Medieval
DOI:
https://doi.org/10.18817/brathair.v1i21
Published:
2021-09-07
Editorial
Apresentação: ensinando História Antiga e Medieval no Brasil: da inércia à potência
(Presentation: teaching Ancient and Medieval History in Brazil: from inertia to agency)
José Maria Gomes de Souza Neto
pdf (Português (Brasil))
Reflexões sobre o ensino de Antiga e Medieval
Por um currículo afrorreferenciado de História Antiga e Medieval
(Towards an Afroreferenced Ancient and Medieval History Curriculum)
SILVIANA FERNANDES MARIZ
pdf (Português (Brasil))
Em defesa do ensino da História Antiga nas escolas contemporâneas: Base Nacional Curricular Comum, usos do passado e pedagogia decolonial
(In defense of the teaching of ancient history in contemporary schools: Common National Curriculum Base, uses of the past and decolonial pedagogy)
Guilherme Gomes Moerbeck
pdf (Português (Brasil))
Por uma História Antiga que promova a dignidade humana: um ensaio/provocação
(A provocative essay on Ancient History promoting human dignity)
Ygor Belchior
pdf (Português (Brasil))
O mundo no medievo: experimentos em ensino história medieval no Brasil
(The world in medieval times: experiments in teaching Medieval history in Brazil)
Christine Dabat
pdf (Português (Brasil))
O ensino de História Antiga e Medieval: práticas e fontes
Ensino de história, quadrinhos e a mobilização social – um estudo de caso da HQ Democracia
(Comic Books and historical mobilization: a case study of graphic novel Democracy)
Luis Filipe Bantim de Assumpção
pdf (Português (Brasil))
O debate sobre o feminino por meio da personagem Helena de Troia: propostas para o espaço escolar
(The debate about the feminine through the character of Helen of Troy: proposals for the school space)
Letícia Schneider Ferreira
pdf (Português (Brasil))
A sorte está lançada: um breve ensaio sobre as legiões romanas e sua reconstrução na educação básica
(The Die is Cast: a brief essay on Roman legions and their reconstruction on basic education)
Marcio Felipe
pdf (Português (Brasil))
Ensino de história antiga a partir de fontes textuais: a experiência do projeto Vocabulário Político da Antiguidade
(Teaching ancient history from textual sources: the experience of the project Political Vocabulary of Antiquity)
Priscilla Gontijo Leite
pdf (Português (Brasil))
Como ensinar a História? As histórias didáticas de Liu Xiang na Dinastia Han
(How to teach History? Liu Xiang's didactic stories in the Han Dynasty)
André Bueno
pdf (Português (Brasil))
O novo já nasce velho: a Idade Média pós-BNCCE a questão da mulher medieval nos livros didáticos de história do guia PNLD-2020
(The new is born old: the post-BNCC Middle Ages and the issue of medieval woman in the textbooks of the PNLD-2020 guide)
Douglas mota xavier de Lima
pdf (Português (Brasil))
Futuros de um passado presente: reflexões acerca do ensino de História Medieval e do Renascimento
(Futures of a present past: reflections on the teaching of Medieval and Renaissance history)
Francisco de Paula Souza de Mendonça Júnior
pdf (Português (Brasil))
Artigos/Articles
Histoire des femmes et du genre : Pénélope aussi a une histoire!
(History of women and gender: Penelope, too, has a history!)
Pauline Schmitt Pantel
pdf (Português (Brasil))
As regras monásticas ocidentais (séculos IV-VII): características tipológicas, temas recorrentes e contextos de produção
(The western monastic rules (IV-VIIth centuries): typological characteristics and production contexts)
Bruno Uchoa Borgongino
pdf (Português (Brasil))
Evidência de anglo-saxões nas fontes da Inglaterra anglo-saxônica? Termos e usos no medievo e contemporaneidade
(Anglo-Saxons in anglo-saxons sources? Terms and uses in the Middle Ages and in contemporaneity)
Isabela Albuquerque, Elton O. S. Medeiros
pdf (Português (Brasil))
Corpos Corrompidos, Hóstias profanadas e Crianças crucificadas: os judeus em narrativas cristãs e a peste bubônica no Sacro Império Romano Germânico da Baixa Idade Média
(Corrupted bodies, defiled hosts and crucified children: the Jewish people on Christian narratives and the Bubonic Plague at the Holy Roman Empire during the Late Middle Ages)
Vinicius Morais
pdf (Português (Brasil))
Traduções/Translations
O Crepúsculo de Tegnér: tradução e comentários do poema Tegnér’s Drapa(1849), de Henry
(Tegnér’s Twilight: translation and commentary of Henry Wadsworth Longfellow’s poem Tegnér’s Drapa (1849)
Tiago Quintana, Daniele Gallindo Gonçalves
pdf (Português (Brasil))
Entrevistas/Interviews
Arqueologia de Magdala: prática arqueológica e reconstrução da Judeia do século I d.C.: Entrevista com a arqueóloga Marcela Zapata-Meza
(Archeology of Magdala: archaeological practice and reconstruction of Judea of the 1st century CE Interview with the archaeologist Marcela Zapata-Meza)
Fernando Mattiolli
pdf (Português (Brasil))
Developed By
Open Journal Systems
Language
English
Português (Brasil)
Information
For Authors